|
Alkohol - Lærer og elev i fylla
|
|
18. July 2005, 14:29
|
|||
|
|||
|
RE: Alkohol - Lærer og elev i fylla
Er det bare jeg som reagerte litt på at Slughorn prøvde å sjenke Harry etter Aragogs begravelse?
Og han er jo ikke den enste læreren som tar dette med alkohol veldig lett. Trelawney og Hagrid blir stadig observert beruset. Tenker bare at JK kan muligens få litt kritikk for dette....(?) "These books can't possibly compete with centuries of established history, especially when that history is endorsed by the ultimate bestseller of all time." "Don't tell me Harry Potter is actually about the Holy Grail!" "I was referring to the bible." "... I knew that!" da vinci code ah... poor Lucius. |
|||
|
18. July 2005, 15:46
|
|||
|
|||
|
Nei, du er ikke den eneste. Ganske så spesielt det med Slughorn, men Trelawney er verre - hun drikker jo i alle forsamlinger, for å si det slik.
Egentlig syns jeg ikke at det er så helt forferdelig, ungdom får jo tilbud om alkohol hele tiden. Dessuten er verken Trelawny eller Slughorn (eller Mundungus i OOTP) framstilt som Harrys forbilder, snarere tvert imot. Harry har "motstått tilbudet" hele veien (uten at han har tatt skade av det), og kan da sette eksempel for annen ungdom, leserne? La bonne volonté ne suffit pas ... |
|||
|
18. July 2005, 19:21
|
|||
|
|||
|
Helt enig. Dessuten ble han da tilbudt alkohol i dette tilfellet ikke mange månedene før han blir myndig!
Men alkoholen vil ikke påvirke leserne. Jeg tenkte ikke så veldig mye på det selv, så... Eiganes Skolekorps` Høye Beskytter... |
|||
|
19. July 2005, 18:12
|
|||
|
|||
|
Alkoholen la jeg ikke merke til. Slughorn og Trelawney virker da uansett gale nok til at ingen vil ha dem til forbilder.
Men skjønner hva du mener. Noen kan sikkert føle det litt mer støtende..
If you want to know what a man's like, take a good look at how he treats his inferiors, not his equals.- Sirius Black The Chosen Captain - the Boy Who Scored - Whatever they call you these days.- Draco Malfoy It is the unknown we fear when we look upon death and darkness, nothing more.- Albus Dumbledore |
|||
|
19. July 2005, 18:16
|
|||
|
|||
|
La og merke til det. Synest det merkelig at Harry blei sjenket.
|
|||
|
19. July 2005, 18:54
|
|||
|
|||
|
la ikke merke til det før jeg så denna tråden. synes ikke det er så rart. skjer ofte her ute også, og de er jo ikke akkurat de mest normale personene i hp
Y Sirius And we must |
|||
|
19. July 2005, 20:49
|
|||
|
|||
|
Harry ble jo ikke akkurat sjenket...han fikk jo bare en liten pint! Han kan umulig ta skade av å få i seg litt sterkt vann...
Eiganes Skolekorps` Høye Beskytter... |
|||
|
19. July 2005, 20:58
|
|||
|
|||
|
Apropos: Er det alkohol i Butterbeer? Vi ser jo at alle som får dra til Hogsmeade får kjøpt det, men samtidig blir jo Winky ganske susa av det...
Magh! |
|||
|
19. July 2005, 21:01
|
|||
|
|||
|
Det er omtrent like mye alkohol i det som det er i lettøl!
Men house-elves tåler adskillig mye mindre enn mennesker. Så hvis du hadde drukket 1560 Butterbeer på styrten, ville du vært litt susa også! : :
Eiganes Skolekorps` Høye Beskytter... |
|||
|
20. July 2005, 15:10
|
|||
|
|||
|
Nå har de jo et litt annet forhold til alkohol i Storbritannia enn det vi har her. Sier ikke at det er normalt for lærere å skjenke elevene sine, men mitt inntrykk er at alkohol ikke er så hysj-hysj og syndefullt og forbundet med grøftefyll som det vi ofte er vant til her i Norge. At barn under myndighetsalder får servert alkohol blant voksne er heller ikke uvanlig.
R¤a¤v¤e¤n¤c¤l¤a¤w |
|||
|
20. July 2005, 17:09
|
|||
|
|||
|
Jeg kjenner mange som får alkohol av foreldrene sine. Og foreldrene har ikke gjort et dårlig valg. Du får mer respekt for alkohol når du har drukket de skikkelig snydens et par ganger. En jeg kjenner drikker ikke lenger. For før så drakk hun seg full og sovnet på en trapp.
Så jeg tror at alkohol ikke er så veldig hysj-hysj her i Norge heller. Eiganes Skolekorps` Høye Beskytter... |
|||
|
20. July 2005, 17:57
|
|||
|
|||
|
Alkohol er jo ikke akkurat hysj-hysj her i Norge.. Snarere fy-fy! I Norge har vi jo ikke akkurat så god drikkekultur. Det er mye sånn at ''skal man drikke, så skal man gjøre det skikkelig!''. I Storbritannia henger de jo på puber støtt, men er ikke akkurat fyllasvin selvom..!
Om f.eks Dumbledore eller Lupin hadde drukket på samme vis som Trelawney, Slughorn og Mundungus, så hadde kanskje folk reagert... Vi husker jo alle i OotP da Harry og co ble sendt til Grimaulds Place 12 før jul og Sirius tydelig hadde drukket... Og Dumbledore maser jo støtt om det der Sherryen eller hva det var... Kanskje trollmenn generelt drikker mye...
'I see you are - ' 'Dumbledore's man through and through,' said Harry. 'That's right.' |
|||
|
23. July 2005, 14:49
|
|||
|
|||
|
Og bare for å ha dette nevnt: Dumbledore serverer mjød når han henter Harry hos Dursleyene. Så Slughorn var ikke den første.
Og angåpende butterbeer så inneholder det litt alkohol. Idet Hermione ber Ron på Slughorns juleparty, og Harry innser at det kanskje kan bli noe mellom R/Hr, så tenker han at han får vente og se hva som skjer etter at de har drukket butterbeer hos Slughorn. Eg må personlig si at alkoholen i HP for min del bare fører til vittigheter. Jeg er 15 og føler meg IKKE støtet, snarere tvert imot When you're standing at the crossroads, Don't know which path to choose, Let me come along. Cause even if you are wrong... I'll stand by you |
|||
|
23. July 2005, 15:47
|
|||
|
|||
|
ja.. nå er det ikke som om jeg tror alkoholen støter noen av dere. Det var mer småbarnsforeldre jeg sikter til(har ei tante som er meget konservativ og avholds i høyste grad, med en sønn på 6 år som elsker alt som har med harry potter å gjøre).
"These books can't possibly compete with centuries of established history, especially when that history is endorsed by the ultimate bestseller of all time." "Don't tell me Harry Potter is actually about the Holy Grail!" "I was referring to the bible." "... I knew that!" da vinci code ah... poor Lucius. |
|||
|
23. July 2005, 20:14
|
|||
|
|||
|
skjenka ikke slughorn ronny å a når han ble forgifta??
mente han servert øl eller noe sånt da som han egentlig skulle gi til dumbledor. ... |
|||
|
« Next Oldest | Next Newest »
|

Søk
Medlemsliste
Kalender
Hjelp

Men skjønner hva du mener. Noen kan sikkert føle det litt mer støtende..
: