|
Prof. trelawney - Litt mange sann spådommer likevel?
|
|
19. August 2005, 13:47
|
|||
|
|||
|
RE: Prof. trelawney - Litt mange sann spådommer likevel?
ok, før dere begynner å himle med øynene o lure på hva som traff med i hodet- tenk på det: har ikke Trelawney kommet med flere sanne spådommer enn vi vil innrømme? som disse:
-hun sier at Døden sirkler seg stadig nærmere borgen (GoF) - og, hun sier til Lavender "Beware of a red-haired man" (husker ikke om det var i PoA eller GoF, men likevel...) kna ikke huske noen fler, men kanskje hun kan mer enn vi vil gi henne kred for?? The pure and simple truth is never pure and rarely simple. Of course, how naive. After all, I did just wake up one day and say, "You know what? I want to be gay. After all, being discriminated against by a huge fraction of society and having limited rights is GREAT fun!" |
|||
|
19. August 2005, 14:34
|
|||
|
|||
|
Joda. Hun har sine glans-øyeblikk.
Som foreksempel i HBP da hun sa noe om "Lightning-struck Tower" som jo også viste seg å stemme. Dessuten har hun jo kommet med disse "anfallene" sine og faktisk spådd ekte profetier. Om dette er hennes egen dyktighet tviler jeg på,men de var hvertfall svært nyttige. |
|||
|
20. August 2005, 11:27
|
|||
|
|||
|
De andre utsagnene er sånne man kan få om man går til en hoax nå (horoskop-folkene). Det som kan være lurt å tenke på er at det er så langt kun TO slike _skikkelige_ budskap som er blitt kjent. HVA om noen andre har fått budskap som ikke enda er blitt fortalt? er jo trossalt flere enn harry og albus som har møtt henne!
Gi meg neste bok N |
|||
|
29. August 2005, 17:53
|
|||
|
|||
|
... for å ikke å snakke om sa hun gikk forbi Harry i hbp mens hun spådde i kort, og så trodde hun at hun så feil og gikk videre...
og så var det jo den gangen hun spådde at Neville kom til å knuse en kopp og at det ville skje noe fælt med... Parvati? en eller annen dato i løpet av høsten. Husker ikke alle detaljene men det var den første Divination timen i PoA. http://www.fanfiction.net/~quizgirl (Curse of the Prophecy, Ronald Weasley and the Subtle Knife, Hermione's Revenge, A Wave of Nausea...) |
|||
|
29. August 2005, 18:57
|
|||
|
|||
|
Hun spådde jo at noe vil hende med kaninen til lavender og at hermione kom til å forlate klassen!
Det med at hun advarte lavender mot en rød-håret mann er bare nok et faktum på rowlings fantastiske evne til å lirke inn hint som om ting som vil skje senere. Vi bør nok tenke mer over trelawneys spådommer. For rowling har gjort en stor deal av å gjøre henne lite troverdig, og bare det at hun VIL oss til å ikke tro på trelawney, er en stor grunn til at vi burde! Never trust anything that can think for itself if you can`t see where it keeps its brain - Mrs. Weasley CoS - Arhg..hvorfor kunne det ikke blitt Harry og Hermione.. - |
|||
|
17. November 2005, 16:59
|
|||
|
|||
|
Eh... jeg trodde hun advarte Parvati mot en rødhåret mann, ikke Lavender? Mulig jeg husker feil, selvfølgelig.
*H*O*G*W*A*R*T*S*!* |
|||
|
17. November 2005, 20:51
|
|||
|
|||
|
Hun advarte én mot å miste en hun var gla' i, og en annen mot en rødhåra kar.. tror egentlig Lavender var den med kaninen..
Machbeth. Botanisk hake. Demonkrati |
|||
|
17. November 2005, 20:52
|
|||
|
|||
|
samma om det er parvati eller lavender vell?
men, skjedde det noe med en av disse med en rødhåret mann. dette kan ikke jeg huske, hva skjedde? og vet at trelawney har spådd mye riktig, jeg er ikke helt i mot henne, men trur heller ikke på at alt hun spår skjer. hun er sånn tvile dame, litt sånn som snape bare at det er om noe annet.. Y Sirius And we must |
|||
|
18. November 2005, 12:43
|
|||
|
|||
|
Men hun har også spåd mye feil dama. Hun sa jo mye rart ang Harry, og deretter trodde han var født på vinterstid, noe han ikke er
|
|||
|
18. November 2005, 13:01
|
|||
|
|||
|
Skummet gjennom begynnelsen, Trelawney sa det til Parvati, og det stemmer jo på et vis likevel. Da Ron og Lavender ble sammen, mistet jo Parvati bestevenninnen sin, Parvati trakk seg mer mot Harry og Hermione fordi Lavender og Ron konstant var sammen (snogging).
Og Trelawney så jo Grimmen, selv om den viste seg å være Sirius da, men hun så jo en svart hund. Never trust anything that can think for itself if you can`t see where it keeps its brain - Mrs. Weasley CoS - Arhg..hvorfor kunne det ikke blitt Harry og Hermione.. - |
|||
|
18. November 2005, 13:07
|
|||
|
|||
|
Tja, ang Sirius var det vel bare et sammentreff. The Grim tok jo form som en stor, svart hund uanset, og den varslet jo død for den som så den, men Harry er jo fremdeles i live,, så det var vel bare ren tilfeldighet.
|
|||
|
18. November 2005, 13:19
|
|||
|
|||
|
Trenger ikke bety at den spådde Harrys død, men at den spådde død for Harry, altså noen rundt ham. Og Cedric døde i GoF, Sirius i OotP og Dumbledore i HBP.
Never trust anything that can think for itself if you can`t see where it keeps its brain - Mrs. Weasley CoS - Arhg..hvorfor kunne det ikke blitt Harry og Hermione.. - |
|||
|
18. November 2005, 13:33
|
|||
|
|||
|
Sant nok, sant nok.
|
|||
|
18. November 2005, 13:35
|
|||
|
|||
|
vel, for de av dere som ikke har drevet aktivt med tarot, her er en kort forklaring på hva the tower, eller the lightningstruck toer som det også kalles, betyr:
The Tower - Kort XVI Tårnet er et illevarslende kort, som alltid medfører en form for krise. Det står for elendighet, lidelse, forargelse, motstand, katastrofe, skandale, skuffelse, ruin, sammenbrudd, Kortet representerer en plutselig forandring, løslatelse, undergang, avsløring eller åpenbaring. Det kan være ytre hendelser, som branner, konflikter, krangel, ulykker, tap av penger og eiendeler. Det kan også være virkeligheten (selvbildet) som raser sammen. Da er det falske verdier og irrelevante tenkemåter som ødelegges. Likevel er dette en sjanse til å få beina på jorda. Sammenbruddet var nødvendig, og du vil føle lettelse over å ha blitt tvunget i en ny retning. Dette er en mulighet til å bli kvitt gammelt rask og bygge noe nytt på restene. Det å kvitte seg med gamle vaner og strukturer kan være svært vanskelig og etterlater en sårbar fornemmelse. Men Tårnet viser den nakne sannhet, og det er ingen kjære mor her. ... og det er jo ganske akkurat i følge det som skjedde i HBP, ikke sant? jeg har prøvd å finne tak i de stedene der Trelawney spår i tarot, men jeg kan ikke finne dem. sidetall noen? har lyst til å sjekke om Rowling har lagt enda flere spor i kortene, det hadde vært ganske typsik,.. The pure and simple truth is never pure and rarely simple. Of course, how naive. After all, I did just wake up one day and say, "You know what? I want to be gay. After all, being discriminated against by a huge fraction of society and having limited rights is GREAT fun!" |
|||
|
23. November 2005, 21:11
|
|||
|
|||
|
Dette med grimmen i PoA:
Trelawney så sansynligvis ikke Grimmen i det hele tatt, hun så Sirius; og paranoid som hun var, tolket hun selvfølgelig dette som en grim. Husk at Harry også så Sirius som hund, og han klikka jo fordi han trodde det var grimmen. Men jeg er enig. Trelawney er en genial karakter, og man tar egentlig alt hun sier for vås, men så plutselig skjer omtrent akkurat det hun sier! Og nå kom jeg på en tanke; I PoA reiser Harry og Ron seg samtidig fra bordet, og Trelawney spretter opp og hyler om at den første som reiser seg fra et bord der det sitter tretten (tror det var tretten) blir den første som dør. Hvis Rowling legger inn sånne hint, kan dette være et hint om at enten Harry eller Ron dør? Herregud, la meg ta feil! No buildings will fall down no quake will split the ground the sun won't swallow the sky statues will not cry. Pompel og Pilt |
|||
|
« Next Oldest | Next Newest »
|

Søk
Medlemsliste
Kalender
Hjelp