Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Snape, death eaters, inc? - Er Snape en dødseter?
3. July 2004, 15:20

Ble ikke Dumbledore avsatt (igjen) i 4'eren, da?

Jeg tror den feige er Karkaroff, den som har forlatt dem for alltid er Snape, og den trofaste tjeneren var Crouch jr.
Dette tror jeg fordi:

Karkaroff: Snape eller noen sa at Karkaroff flyktet med en gang han kjente at Voldemort kalte sammen Dødseterne sine. Ergo er han feigingen.

Snape: Han må jo ha forlatt Voldemort da han ble med i Ordenen for 14-15 år siden. Dessuten ble han likblek da Dumbledore spurte om han forstod hva han måtte gjøre da Voldemort kom tilbake i 4eren. Altså måtte han krype til korset for Vildemort... For egentlig hadde han forlatt dem...

Crouch jr: Han sa selv at han var Voldemorts mest trofaste tjener (selv om han kanskje ikke egentlig var det, så mente han det selv. Kanskje Voldemort hadde sakt det til ham for å øke motivasjonen hans), og at det var Voldemort i egen person som hadde gitt ham oppgaven å være på Hogwarts.

Så på det punktet Voldemort sa dette, så må Crouch jr ha vært den trofaste tjeneren på Hogwarts fordi han aldri hadde gått mot Voldemort, fordi han var på Hogwarts ( Tongue ), og fordi Snape ikke hadde vært så trofast til da! :Wink:

Phew! Wow Godt å få det ut...

'I see you are - '
'Dumbledore's man through and through,' said Harry.
'That's right.'

Finn alle innlegg av denne brukeren
Siter denne meldingen i et svar
3. July 2004, 15:42

Jøss, d var jo klokt sagt jo! Tongue Big Grin Laugh
3. July 2004, 18:08

Phoenix Skrev:Jøss, d var jo klokt sagt jo! Tongue Big Grin Laugh
Takker, takker... Cool

'I see you are - '
'That's right.'

8. July 2004, 01:35

hvor lenge var snape egentlig en dødseter? og er det noen gang nevnt hvilket hus han gikk i??

"Ser'ei - aldri!" sa Fred til professor Uffert og svingte seg opp på limen sin.
"Niks, og bare glem å holde kontakten!" sa Frank og besteg sin.

"We can only guess." Said Dumbledore. "We might never know."
Besøk denne brukerens hjemmeside Finn alle innlegg av denne brukeren
10. July 2004, 19:17

Snape var jo i Slytherin! Sirius (eller noen) sa at over halvparten av elevene i Slytherin ble Deth Eaters, og hvorfor skulle han gidde aa nevne det naar de snakket om Snape om ikke Snape ogsaa gikk i Slytherin? Eh

Og dessuten er han jo Head of House for Slytherin...

'I see you are - '
'That's right.'

11. July 2004, 13:31

Nenya Skrev:Ble ikke Dumbledore avsatt (igjen) i 4'eren, da?

Jeg tror den feige er Karkaroff, den som har forlatt dem for alltid er Snape, og den trofaste tjeneren var Crouch jr.
Dette tror jeg fordi:

Karkaroff: Snape eller noen sa at Karkaroff flyktet med en gang han kjente at Voldemort kalte sammen Dødseterne sine. Ergo er han feigingen.

Snape: Han må jo ha forlatt Voldemort da han ble med i Ordenen for 14-15 år siden. Dessuten ble han likblek da Dumbledore spurte om han forstod hva han måtte gjøre da Voldemort kom tilbake i 4eren. Altså måtte han krype til korset for Vildemort... For egentlig hadde han forlatt dem...

Crouch jr: Han sa selv at han var Voldemorts mest trofaste tjener (selv om han kanskje ikke egentlig var det, så mente han det selv. Kanskje Voldemort hadde sakt det til ham for å øke motivasjonen hans), og at det var Voldemort i egen person som hadde gitt ham oppgaven å være på Hogwarts.

Så på det punktet Voldemort sa dette, så må Crouch jr ha vært den trofaste tjeneren på Hogwarts fordi han aldri hadde gått mot Voldemort, fordi han var på Hogwarts ( Tongue ), og fordi Snape ikke hadde vært så trofast til da! :Wink:

Phew! Wow Godt å få det ut...
akkurat det samme skrev jeg en gang å, så jeg støtter deg 100% til bok serien sier no anna. :Wink:

Just for safety's sake, if a big, hairy, older man tells you he has "magic" to show you, then tries to lead you into a dark alleyway... Just Run Away!

http://www.potterpuppetpals.com/index.html
(morsom Hogwarts-film)
11. July 2004, 14:46

Det er veldig mye interessante spørsmål som har dukket opp rundt Slurs rolle i de senere bøkene spesielt, men også hele veien. Jeg tror, av forskjellige årsaker, at vi nok ikke får vite noe særlig mer om Slur før i bok 7, men da vil vi endelig få svarene vi venter på. Minst.

Bare for å starte med den trofast tjeneren på Galtvort; det er nok Kroek. Grunnen til at han ble betegnet av Voldemort, og seg selv, som den eneste trofaste tjeneren hans, var at han var den eneste som ikke var i Azkaban, men som hadde forsøkt å finne tilbake til sin mester og hjelpe ham tilbake, etter hans første fall. Ingen andre av de frie dødseterne kunne vise til lignende meritter - i hvert fall ikke Slur!

Nei, den eneste muligheten for at Slur var noen annen enn "one I believe has left me forever," er at han var der den kvelden, og selv om det ikke er umulig, så tror jeg ikke det er tilfelle. Voldemort var oppriktig overbevist om at Slur for alltid hadde forlatt ham, da han sa dette i GoF, eller eventuelt kan han ha ønsket å skjule at Slur var på hans side egentlig (trodde han liksom). Det siste ville vært naturlig om han trodde Slur støttet ham, ettersom hans posisjon som dobbeltagent kunne bli truet om en av dødseterne skulle bli tatt, og avsløre at Slur er i Voldemorts indre sirkel, men jeg tror det første er tilfelle: Voldemort trodde Slur hadde forlatt ham.

Dette er ikke så rart heller. Voldemort, selv om vi ikke vet i hvilken tilstand han var idet disse tingene skjedde, bør ha funnet ut at Slur motarbeidet ham i PS. Og også i GoF. Så hvordan kan han spionere på Voldemort på vegne av Humlesnurr og Ordenen?

Det er i realiteten to måter han kan gjøre det. Ved å være (posere som) dødseter selv, eller ved å henge med dødsetere. Den siste vet vi er tilfelle, men er den første det også? Jeg kan selv ikke se for meg at Malfang ville hengt med, og anbefalt Slur til forskjellige ting, om Slur selv holdt seg unna Voldemort. Til det mistenker jeg at han er for redd sin mester. Den eneste muligheten der, er at Slur forer Malfang med informasjon (og visa versa), og at Malfang er under ordre fra Voldemort om dette. Men da er jo Slur i realiteten tilbake i renkene til Voldemort, og virket det som om "one I believe have left me forever" var særlig velkommen tilbake ("he will be killed, of course...")? Spesielt ikke etter at han direkte motarbeidet Voldemort i PS.

Voldemort har mange mangler, men han er ikke dum. Han virker heller ikke som den rent tilgivende typen, så hvordan i huleste har Slur kommet inn i kretsen hans igjen da? Den eneste forklaringen jeg kan se for meg, er at han enten har gitt ham noe som er viktig (informasjon?), at Voldemort trodde på ham, eller at han er noen så viktig at han ble tatt inn. Det var dette som førte meg ut i teorien om at Slur kunne være Voldemorts sønn, men dette er visst avkreftet... kan han da være noen andres (viktige figurers) sønn? Noe som kan gjøre ham til en prins (arving), for eksempel?

Nei, det virkelig store spørsmålet er hvordan Slur kan være dobbeltspion. Han trenger tillitt fra begge parter for å være en god dobbeltagent, og hvordan har han vunnet de forskjellige parters tillitt?
8. August 2004, 00:02

quizgirl Skrev:Det med peisene var et godt poeng. Hvis man kan få hodet til å dukke opp i peisen så kan vel resten av kroppen også? Men det virker litt dumt at ingen tenkte på det i det tredje året, da Sirius skulle "ta Harry". Da la alle lærerene mer vekt på å få dekket alle hemmelige ganger og sånn. Sannsynligvis er det kun en kroppsdel som går an.
Det går an med hele kroppen! I bok 2 så reiste jo Harry og resten av Wiltersen med flumpulver... Og harry havnet i spindelsmuget. Det vil si at det faktisk går an og reise med hele kroppen med flumpulver! de bruker også peisene som en slags felepon (er det ikke det det heter på gompisk Tongue ) ved at de bare tar hodet inn i peisen også...

"Hva-?" utbrøt Voldemort og så seg om. Og så hvisket han:
"Humlesnurr."
Hjertet hamret i brystet på Harry da han snudde på hodet.
Humlesnurr sto foran gullporten.

Alice
11. August 2004, 20:27

Alice Skrev:
quizgirl Skrev:Det med peisene var et godt poeng. Hvis man kan få hodet til å dukke opp i peisen så kan vel resten av kroppen også? Men det virker litt dumt at ingen tenkte på det i det tredje året, da Sirius skulle "ta Harry". Da la alle lærerene mer vekt på å få dekket alle hemmelige ganger og sånn. Sannsynligvis er det kun en kroppsdel som går an.
Det går an med hele kroppen! I bok 2 så reiste jo Harry og resten av Wiltersen med flumpulver... Og harry havnet i spindelsmuget. Det vil si at det faktisk går an og reise med hele kroppen med flumpulver! de bruker også peisene som en slags felepon (er det ikke det det heter på gompisk Tongue ) ved at de bare tar hodet inn i peisen også...
Jeg tror quizgirl mente kun på Hogwarts, for jeg regner med at hun og alle andre HP-fanatikere er helt klar over at det går an å "flytte" hele kroppen med Floo-powder...

Det var heller om dette går an i peisene på Hogwarts (untatt Dumbledore sin) som var spørsmålet... :Wink:

'I see you are - '
'That's right.'

11. August 2004, 22:16

[color=#F52887]

"Hva-?" utbrøt Voldemort og så seg om. Og så hvisket han:
"Humlesnurr."
Hjertet hamret i brystet på Harry da han snudde på hodet.
Humlesnurr sto foran gullporten.

Alice
13. August 2004, 21:17

[quote="Alice"][color=#000000]

'I see you are - '
'That's right.'

14. August 2004, 01:14

Peisene:
De er tilknyttet Floo network'et tror jeg. Umbridge forteller Harry at alle peisene -utenom hennes egen- blir "overvåket", og senere forteller hun Fudge at Marietta "Sneak" Edgecombes mor jobber i Floo overvåkningen, og på den måten har vært hjelpsom for Umbridge regime på Hogwarts ("Like mother, like daugther", svarer Fudge). Altså har det foregått en overvåkning av peisene (hvordan ellers kunne Umbridge vite at Sirius var i peisen når han snakket med Harry, Ron og Hermione i Gryffindors common room?), og det er vel ikke mange andre enn ansatte i Floo Network'et som kan gjøre dette. Floo-kontoret har forresten også hovedkvarter i the Ministry of Magic, så det kan heller ikke ha vært så vanskelig for Fudge/Umbridge til å bestikke noen av de ansatte der til å jobbe "spesielt" for dem, om de skulle hatt behov for det.

En ting jeg lurer på er reglene/forskjellene på Floo med bare hodet og "total-Floo"? Jeg mener, om det er mulig å transportere hodet i en peis, så burde det være mulig å forflytte seg helt også? (Nå mener jeg selvfølgelig angående peisene på Hogwarts - er klar over at det er fullt mulig med Total-Floo andre steder)
Det irriterte meg helt vilt at Harry, når han prøvde å sjekke om Sirius var hjemme i Grimmauld Place, kun stakk inn hodet sitt, og ikke forflyttet seg fullt til Grimmauld Place! Selv om Sirius ikke hadde vært der, hadde det jo uansett vært lettere å komme seg til MoM fra Grimmauld Place -som jo faktisk ligger i London!- enn helt fra Hogwarts, et eller annet sted i Skottland!
Svaret må vel være at Harry visste at han bare kunne stikke hodet inn i peisen, og ikke noe mer? Jeg mener, selv om Harry var innmari stressa på det tidspunket, burde det slått ham (eller i alle fall Hermione!) at det ville vært lettere, for ikke å si raskere, å dra til Mom via Grimmauld Place!

Portkeys:
Når det gjelder Portkeys er det et ekstremt grundig regelverk lagt ned når det gjelder bruken av disse (som garantert var noe av grunnen til at planleggingen av Quidditch World Cup'en, som så mange reiste meg Portkey til, tok så lang tid!). Portkeys kan kun settes opp med autorisasjon fra the Ministry - som vi alle hørte (eller "hørte") Fudge si til Dumbledore at Dumbledore slett ikke hadde, når det gjalt det statue-hodet.
Høyst sannsynlig så holder nok MoM grundige oversikter over bruk av Portkeys også, det er ikke bare å sette opp en Portkey, om man skulle ha bruk for én!

Tenker det virker på omtrent samme måte som overvåkningen av brudd på the Decree of Underage Wizardry: de som kontrollerer bruken av Portkeys vet nok om når det er blitt brukt én ulovlig like fort som vår alles ikke-så-kjære Mafalda Hopkirk (som hun da heter, ikke sant?) vet når en trollmann eller heks under sytten har gjort magi utenfor skolen.
Altså er poenget mitt (*kremte*) at Snape, om han presterte å komme seg fram og tilbake fra Voldemorts kirkegård, antageligvis hverken kunne gjort dette med Floo eller Portkey -i alle fall ikke uten at den Portkeyen ble registrert, noe som ville være en smule vanskelig for Snape å bortforklare.
Jeg sier "om han presterte", fordi, ærlig talt, jeg tror ikke han gjorde det.
Maline Fredén har gjort en utregning i the North Tower hos MuggleNet om hvordan Snape kunne hatt tid nok, og ja, det hadde vært mulig (selv om det er ganske så små tidsmarginer), men jeg tror ikke Snape dro i det hele tatt.

Snape:
Utifra Voldemorts utsagn vet vi at i ringen av Death Eaters rundt ham manglet folk - de fleste blir forklart (LeStrange'ene er i Azkaban og så videre)... til vi kommer til det største hullet i ringen, hvor det mangler seks:
Tre døde - (1) en for feig til å vende tilbake - (2) en som blir mistenkt for å ha forlatt Deahteater'ne for alltid - og (3) en som er Voldemorts mest trofaste tjener.

Så, elimineringsmetoden: Vi går ut i fra at de tre levende av de seks er
- Karkaroff
- Snape
- Barty Crouch jr.

Karakaroff: Vi har ikke hørt noe mer om hva som skjedde med Karkaroff etter GoF. I sitatet nevnt tidligere i tråden lover Voldemort at den Feige skal "få betale", og den Som Har Forlatt Ham skal bli drept. Selv etter OotP vet vi ikke om Karkaroff er i live eller ikke, som (i teorien) gjør han til kandidat for både (1), (2) og (3).
Sjansene for at Karkaroff er Voldemorts mest trofaste tjener er små: Han vendte ryggen mot sin gamle Herre så fort han merket at the Dark Mark begynte å brenne på armen hans. Karkaroff har også tidligere tystet på DE-vennene sine for å redde seg selv - et slik svik ovenfor Voldemort gjør nok at vi kan ekskludere (3).
Skal vi følge det boka sier var Karkaroff alvorlig redd for hva som ville skje om/når Voldemort gjenoppsto, og han flyktet. Altså er Karkaroff midlertidig enten (1) eller (2), men mest sannsynlig (1).

Barty Crouch jr.: Crouch jr satt innesperret i Azkaban i mange år, under anklage for å ha prøvd å finne Voldemort og gjenreist ham som tyrann. Verdt å merke seg er at Crouch jr satt fengslet, og ble arrestert sammen med Bellatrix LeStrange (og vi har vel fått nok forbanna bevis for at hun er en Darksider, og stolt av å være det...).
I rettsaken som ble holdt mot Crouch jr så vi ham som en redd, gråtende guttunge - og han benektet å støtte Voldemort. Det er klart at vi får sympati med han når vi ser episoden med Harrys øyne og opplever at Crouch sr støter fra seg sønnen sin med en helt vanvittig avsky for gutten.
Allikevel kan det bare ha vært skuespill. Vi må ikke glemme at Crouch jr, etter at han viste seg å være den fake Moody, tok Veritaserum (yay!). Det er nærmest umulig å lure det serumet: den som tar det, kommer i en nesten koma-lignende tilstand og må fortelle hele sannheten.
De som liker et ekstremt far-fetched plot, kan kanskje argumentere med at ettersom Snape kom med Veritaserumet, kan det ha vært noe helt annet, som på en eller annen måte fikk Crouch jr til å si noe annet enn sannheten.
Selv syns jeg dette er veldig usannsynlig: alt Crouch jr sa i den scenen ble -mer eller mindre frivillig/bevisst- bekreftet av Winky, som gjør det logisk at Crouch jr. virkelig var under påvirkning av serumet, og sa sannheten. (Det er forresten verdt å huske på at det var Dumbledore som "intervjuet" Crouch jr. på dette tidspunktet - og det skal litt til for å lure Dumbledore!)

Går vi altså utifra at Crouch jr snakket sant, var han Voldemorts mest trofaste tjener. Eller, som noen nevnte tidligere, han trodde det i alle fall selv.
Uansett snakker Voldemort -som vi vet er en talentfull Legilimens- kun en trofast tjener, og de to øvrige er utilgitte syndere.
Couch jr. flyktet ikke - ergo er han ikke (1). Han har heller ikke forlatt Voldemort (hvorvidt dette også er Voldemorts mening, og ikke bare Crouch jrs vet vi jo ikke, men Crouch jr virket jo absolutt smart nok, ettersom han klarte å lure alle til å tro at han var Moody), så vi utelukke (2) også.
Da blir vi sittende igjen med at Crouch jr. er (3) den trofaste tjeneren.

Snape; Da er det bare Potions Masteren igjen. Om (3) er okkupert av Crouch jr., gjenstår det kun å fordele (1) og (2) mellom Snape og Karkaroff.
Som jeg har sagt før så liker jeg ikke Snape, men er veldig fascinert av ham, og vet dere hva? Man kan kalle Snape mye, men feig er en ting jeg virkelig ikke er enig i, i Snapes tilfelle. Snape har ikke flyktet.
Legg også merke til Voldemorts ordvalg:
"One, who I believe has left me forever.
Det er ikke et konkret "han har forlatt meg". Og selv om jeg ikke tviler på at Voldemort har gode grunner (og kunnskaper!) for antagelsene han kommer med, virker det som at personen som er (2), vil bli forhørt, eller noe lignende, om tingenes faktiske tilstand, før han eventuelt drepes.
Slo det seg på en liten lyspære oppi noens hoder nå? Nettopp: Dumbledores kommentar til Snape: "You know what I must ask of you...if you are prepared..."
Og Snape er kanskje bestemt, men like fullt vettskremt. No wonder! Det kreves garantert ikke bare litt guts fra Snape for å oppsøke Voldemort, si (som jeg tror er tilfelle) at han ikke kunne møte Voldemort sammen med resten av Deatheater'ne fordi det ville virke mistenkelig ovenfor Dumbledore og deretter overbevise Voldemort om at han, Snape, er en trofast tjener og -som vi vel alle tror- en dobbeltspion.
Mitt synspunkt er at Snape står på Dumbledores side. Alle som Dumbledore viser så mye tillit (legg merke til at Snape, sammen med McGonagall, alltid er et halvt skritt bak Dumbledore i enhver stresset situasjon!), kan stoles på. Det samme gjelder for Lupin og Hagrid, for eksempel. Det er bare lettere å akseptere dem som venner på vår side, ettersom de ikke har fettete hår, sure miner og et dyptliggende hat for helten i serien! *ler*

Konklusjonen blir:
Karkaroff er feigingen, som flyktet fra Voldemort (og som nå er drept?).
Barty Crouch jr. er Voldemort mest trofaste tjener (han fikk i alle fall drept både moren og faren sin for Voldemorts skyld).
Snape er den som ble antatt å ha forlatt Deahteater'ne for alltid, men som nå, etter OotP (i min mening) har på ny startet som dobbeltspion, og fått informasjon fra Voldemort.

*kremte* Da har jeg følelsen av at dette ble en av Veritas berømte lengre poster...(ehem) Lurer på hva det kan komme av?

~ Life is a box of Bertie Bott's Every Flavour Beans: It's all about picking what's good and avoiding the earwax ~

"Give her hell from us, Peeves!" -- Fred Weasley ~ LIONS FOR THE CUP ~
16. August 2004, 16:47

Veritaserum Skrev:Det irriterte meg helt vilt at Harry, når han prøvde å sjekke om Sirius var hjemme i Grimmauld Place, kun stakk inn hodet sitt, og ikke forflyttet seg fullt til Grimmauld Place! Selv om Sirius ikke hadde vært der, hadde det jo uansett vært lettere å komme seg til MoM fra Grimmauld Place -som jo faktisk ligger i London!- enn helt fra Hogwarts, et eller annet sted i Skottland!
Svaret må vel være at Harry visste at han bare kunne stikke hodet inn i peisen, og ikke noe mer? Jeg mener, selv om Harry var innmari stressa på det tidspunket, burde det slått ham (eller i alle fall Hermione!) at det ville vært lettere, for ikke å si raskere, å dra til Mom via Grimmauld Place!
Ja, det irriterer jo, men så lenge Harry bare stakk inn hodet kunne han jo ha mer kontroll på om det kom noen, og raskere ha kommet seg ut av peisen og rommet. For hvis han reiste til Grimmauld's Place, så kunne han vel ikke vite om Umbridge var på kontoret sitt eller ikke. Han kunne ikke vite om det var trygt å reise tilbake.

If you want to know what a man's like, take a good look at how he treats his inferiors, not his equals.- Sirius Black
The Chosen Captain - the Boy Who Scored - Whatever they call you these days.- Draco Malfoy
It is the unknown we fear when we look upon death and darkness, nothing more.- Albus Dumbledore
16. August 2004, 20:03

Ingrid Skrev:Ja, det irriterer jo, men så lenge Harry bare stakk inn hodet kunne han jo ha mer kontroll på om det kom noen, og raskere ha kommet seg ut av peisen og rommet. For hvis han reiste til Grimmauld's Place, så kunne han vel ikke vite om Umbridge var på kontoret sitt eller ikke. Han kunne ikke vite om det var trygt å reise tilbake.
Ehm, jo! Han kunne fint ha kommet seg tilbake: La oss si at Harry hoppa inn i Grimauls Place med hele seg, sjekker ut stedet, går tilbake til peisen, slenger inn litt pulver, stikker BARE hodet inn i et sekund for å sjekke om det er noen på Umbrigde's kontor. Hvis det er noen der kunne han jo reise til f. eks Weasleys eller noe og venta litt der til kysten var klar på kontoret og så kommet seg tilbake til Hogwarts. Aha!
16. August 2004, 20:09

Og det der med Snape: Dumbledore stoler på han fordi han tror at Snape spionerer på Voldemort.
Voldemort stoler på Snape fordi han tror han spionerer på Dumbledore.

Snape klarer dette fordi han forsyner begge to med informasjon, han er jo 'på innsiden' hos dem begge og vet mye om begge parter.
(Uh, føler at jeg brukte ordet "begge" veldig mye nå...!)
Post Reply 

Forumhopp: