Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Har du sympati for voldemort?
29. October 2005, 17:07

Lukitene Skrev:men det er da oppveksten og miljøet omkring oss som påvirker oss, det er de forskjellige miljøene vi vaker i som former oss til den vi blir til slutt. jeg skal ikke si at hvis Tom Marvolo hadde vokst opp hjemme, så hadde ikke noe av den hele krigen skjedd, men det er mindre sannsynlig at han ville blitt til Voldemort hvia han hadde vokst opp i et miljø der han h adde blitt elsket.

når det gjelder likhetene mellom oppveksten til Harry og Voldemort, så er det fortsatt noen store forskjeller. Harry vokste opp i mer negative omgivelser enn Tom gjorde, men Harry var i det minste sikker på at foreldrene hans hadde vært glade i ham. Tom hadde blitt satt igjen på et barnehjem av moren, og han var ikke engang sikker på om faren visste om ham.
Fullstendig enig med deg i at oppvekst og miljø påvirker deg. Men påvirkning går som sagt bare til en viss grense. Du sier at han mest sannsynligvis ikke ville blitt Voldemort dersom han hadde vokst opp som et elsket barn. For å dra det mot dagens samfunn: Det er utallige barn fra "gode" hjem som faller utenfor samfunnet. Dessuten viste vel Voldemort at hans mor ikke lot han i stikken, men døde i barselseng? (Men når jeg tenker på det så tror jeg han mente det var for dårlig..)

For å oppsummere mitt synspunkt: Voldemort hadde en dårlig oppvekst uten kjærlighet og omsorg. Dette kan ha gjort han til en dårlig person. Men har oppvekst alt å si? Absolutt ikke! Når man kommer til en viss alder (som etter min mening ihvertfall ligger på rundt 15-16 år, om ikke før) blir man mer bevisst på sin adferd. Så alt som skjer med Voldemort etter det gjør han av egen fri vilje. Dvs at han på egen fri vilje dreper sin far og sine besteforeldre. Derfor er det ikke synd på Voldemort. Han hadde valget med å skifte side i det han startet på skolen, men av egen fri vilje beholdt han sin daværende adferd, og kan bare takke seg selv for hva han har blitt.
Finn alle innlegg av denne brukeren
Siter denne meldingen i et svar
29. October 2005, 17:44

Synes ikke så veldig synd på han, men han er jo kul da. Hehe. Hvem ønsker seg vel ikke verdensherredømme?

http://www.fanfiction.net/~quizgirl (Curse of the Prophecy, Ronald Weasley and the Subtle Knife, Hermione's Revenge, A Wave of Nausea...)
29. October 2005, 19:13

MissK Skrev:Synd på Voldemort? Nei nei nei!! Han er (eller kanskje var) da for søren et menneske med egne tanker og handlinger han også! Det er han selv som har tatt valget med å bli ond, ikke omgivelsene rundt han som har tvunget han til det. Greit, oppveksten hans manglet kjærlighet og omtanke. Men det gjorde den for Harry også. Ble han ond?
Jeg syns det blir for teit å legge skylden på oppvekt og miljø. Vi kommer alle til en alder der vi må stå for våre egne valg, og ikke legge skylden på andre.
som lukitene begynte på. harry og voldemort vokste ikke likt opp i det hele tatt. harry ble banka, voldemort var på et barnehjem, harry hadde kjærlighet av lily & james, ikke voldemort. og når harry kom på skolen fikk han ron(og med tiden hermione) som brydde seg, voldemort har hatt folk som bryr seg, men aldri på den måten som harry har hatt. de har mer brydd seg pga. han var deres leder, fordi de så opp til ham. ikke fordi de byrdde seg og ville gjort hva som helst av kjærlighet for ham.

Y Sirius

And we must
29. October 2005, 20:12

[color=#C9A247]

La bonne volonté ne suffit pas ...
Besøk denne brukerens hjemmeside Finn alle innlegg av denne brukeren
30. October 2005, 14:52

Line Skrev:så bare jeg som trur at kanskje voldemort har litt menneske igjen i seg og har en svak side?...
Jeg tror det samme som du. For selv om Voldemort har delt opp sjela si mange ganger, så er det litt menneske igjen i ham, og det er dette som gjør at Harry kan drepe ham til slutt. (Etter å ha ødelagt horcruxene).

Det er jo derfor Dumbledore har fortalt Harry det han vet om Tom/Voldemorts liv, for å finne et svakt punkt.

Never trust anything that can think for itself if you can`t see where it keeps its brain
- Mrs. Weasley CoS
- Arhg..hvorfor kunne det ikke blitt Harry og Hermione.. -
30. October 2005, 15:01

Jeg er ikke sikker på om kjærligheten fra begynnelsen er bare det avgjørende her, men også det dere sier om venner. Harry har latt Ron og Hermione komme innpå ham til forskjell fra Voldemort som aldri lot noen virkelig kjenne ham. Og når de kom i den avgjørende ungdomsalderen så hadde Harry vennene sine, mens Voldemort ikke hadde noen til å rettlede seg.

Men det er ikke sikkert så mye annerledes ville skjedd alikevel, når jeg tenker på hvem han gikk på skolen med, var ikke akkurat en hyggelig gjeng han vanket sammen med heller. De endte jo opp som DE de fleste av dem. Kanskje de ikke ville gjort det om Voldemort ikke hadde kommet til makta, men noe lå jo til grunn for at de ble med. De havnet jo i Slytherin...

"Vis meg dine venner, og jeg skal si hvem du er"

Never trust anything that can think for itself if you can`t see where it keeps its brain
- Mrs. Weasley CoS
- Arhg..hvorfor kunne det ikke blitt Harry og Hermione.. -
2. November 2005, 09:01

J. K. Potter Skrev:Nei, det er ikke synd på mannen Voldemort. Gutten Tom Riddle derimot. Wink
Yes! My point exactly. Tom Riddle synes jeg både syndt på og har en viss sympati med... Voldemort derimot, for ham har jeg ingen av delene.
Da Voldemort tok steget fra å være Tom Riddle til å bli Voldemort forsvant det så mye mennesklig i ham at jeg synes det er vanskelig å føle noe som helst for Voldemort annet enn at jeg ønsker ham dit pepper'n gror!

And above all, watch with glittering eyes the whole world around you, because the greatest secrets are always hidden in the most unlikely places. Those who do not believe in magic will never find it.
Besøk denne brukerens hjemmeside Finn alle innlegg av denne brukeren
2. November 2005, 19:16

Liave Ekeli Skrev:Yes! My point exactly. Tom Riddle synes jeg både syndt på og har en viss sympati med... Voldemort derimot, for ham har jeg ingen av delene.
Da Voldemort tok steget fra å være Tom Riddle til å bli Voldemort forsvant det så mye mennesklig i ham at jeg synes det er vanskelig å føle noe som helst for Voldemort annet enn at jeg ønsker ham dit pepper'n gror!
alt så til syden? Wink

men, ble ikke tom voldemort fordi han hadde det så ille som tom? og da er det jo tom sin "skyld" og da.. da er det jo synd på voldemort, pga. tom.

....

Y Sirius

And we must
3. November 2005, 15:42

Eh, der ^^ mistet du meg, Line. Tom sin feil at han hadde det vondt og dermed ble Voldemort What?

When you're standing at the crossroads,
Don't know which path to choose,
Let me come along.
Cause even if you are wrong...
I'll stand by you
3. November 2005, 18:27

Harry hadde og en kjip oppvekst. Mor og far død, en familie som hater synet av han, misforstått på skolen.

Men Harry har ikke drept noen og er ikke selvopptatt av sin egen suksess.

Så nei, jeg har ingen sympati for Voldemort. Selv om han har hat en tøff barndom så er ikke det en unskyldning til hans oppførsel.
4. November 2005, 15:31

J. K. Potter Skrev:Eh, der ^^ mistet du meg, Line. Tom sin feil at han hadde det vondt og dermed ble Voldemort What?
hvis tom hadde fåt kjærlighet og gitt kjærlighet som ungdom så ville han nok ikke blitt voldemort. og hvis det da ikke var for at tom ikke slapp noen innpå seg så er det jo hans "skyld"(føler ikke at jeg kan bruker det ordet, men det er veld det ordet som jeg finner mest passende) at han ble voldemort, så da er det syns på voldemort pga. av tom gjorde som han gjorde..

skjønner du nå? vet det er litt vansklig å skjønne/forklare :]

Y Sirius

And we must
Post Reply 

Forumhopp: