Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nye beviser for og imot... - Snape: uskyldig eller skyldig?
12. December 2005, 17:18

Katie Skrev:
J. K. Potter Skrev:Vi vet jo ingenting om dette. "Karakterene kan lyge" er ofte resitert av JK. Sirius tok jo feil av broren sin. Hva om Regulus også har overrasket seg selv og fremdeles er i live What? Wink
Hva mener du med at Sirius tok feil av broren sin?
Kan ikke huske å ha lest noe sånt... Confused

Når det gjelder dette med at Regulus er R.A.B, så har jeg litt blandede følelser; Sirius sier jo i Ootp at Regulus ble drept da han ikke ville være med Dødseterne lenger..så på meg virker han som en litt ynkelig trollmann som umulig kan være så dyktig at han sporer opp en av Voldemorts Horcruxer og ødelegger den!
Men vi vet jo ikke særlig mye om han, og det noen har sagt her har fått meg til å tenke at han kanskje kan være R.A.B Wow

Kom forresten på en ting som muligens kan være med på å "bevise" at det er Regulus som er R.A.B: Voldemort sier jo til de oppmøtte Dødseterne i Gof ,etter sin tilbakekomst, noe sånt som at de burde ha husket at han hadde tatt sine forholdsregler for å unngå å dø.
Det kan jo bety at han fortalte til dødseterne om Horcruxene; noe som igjen kan forklare hvorfor ingen prøvde å finne han: De trodde kanskje ikke at det var mulig å dele sjelen sin opp i så mange deler, og at Voldemort dermed hadde møtt sin ende!

Vet ikke om jeg er inne på noe her, men det var en tanke som traff meg...
Det var det jeg mente da....At Sirius har undervurdert broren sin, og dømt han på feil grunnlag. Hvis Regulus virkelig er R.A.B er han jo langt fra den ynkelige skjødehunden Sirius fremstiller ham som Wink

When you're standing at the crossroads,
Don't know which path to choose,
Let me come along.
Cause even if you are wrong...
I'll stand by you
Finn alle innlegg av denne brukeren
Siter denne meldingen i et svar
12. December 2005, 17:29

Huske tema, følkins! Ta R.A.B på temaet om'n!
Jeg tror kanskje det er noe i det du sier, Luk. Det som er når man har lest en bok til er jo at det er lurt å lese gjennom de andre fem i håp om å finne spor. Skal vedde på at JKR har lagt ut flere enn ett!
Snape har vist seg å være sinnsykt usikker, og det er det som er spennende med ham. En ting jeg kom på:
Voldemort er Voldemort.
Snape har blitt sammenliknet med Voldemort.
Harry har blitt sammenliknet med Voldemort.
Forklaringen på forskjellen mellom Harry og Voldemort var at Harry, i motsetning til Vold, har evnen til å elske.
JKR har selv sagt at Snape faktisk har vært forelsket i sitt liv. Ergo; han har også denne evnen (hvem det nå er han har vært forelsket i kan taes på eget tema).
Jeg synes det sier noe. Det er en av de hovedtingene som skiller Harry fra Voldemort, og det kan være samme med Snape. Det indikerer jo også at Harry og Snape egentlig er ganske like de også, og jeg tror de kommer til å møtes og få "skvært opp" på veien.
Kjærlighet er, after all, en av hovedtemaene i bøkene.

No buildings will fall down
no quake will split the ground
the sun won't swallow the sky
statues will not cry.

Pompel og Pilt
Besøk denne brukerens hjemmeside Finn alle innlegg av denne brukeren
12. December 2005, 17:44

Frank Skrev:Filmene? Man kan da absolutt ikke stole på filmene!

Jeg leste nettopp HBP på norsk, og da plukket jeg jo selvfølgelig opp mer enn da jeg leste den på engelsk. Folkens? Slur er ond. Harry sammenlikner ham med Voldemort selv, og tenker man etter er det veldig mange likheter der. HAN ER OND. Hvordan forklarer man bort at Slur hadde hat i blikket både da han drepte Humlsenurr og da han avverga Harry? Uansett om han er en dritgod psykomatiker så kan man ikke skjule blikket sitt...om dere skjønner...Wow

Han er en gjennomsyra dødseter-dritt. Innse det.
Vel, så er vel Alan Rickman den eneste utenom JK selv som vet om Snape er ond eller ikke, så det skulle ikke forrundre meg om en så fantastisk god skuespiller hadde klart å spille rollen ordentlig.

Ellers så har nå Harry tatt feil et par ganger, har han ikke? Om Harry føler på seg at Snape er ond, så betyr ikke det nødvendligvis at det er sant. Om du vil ha min forklaring på hatet i Snape sine øyne, hatet, så kan du lese en lang utledning om akkurat det på den andre tråden om dette temaet. Konklusjon, kanskje han ikke hater Dumbledore, men hater seg selv? Hvem sier at hatet du må føle når du bruker en utilgivelig forbannelse må være rettet mot den du dreper?

I can teach you how to bottle fame, brew glory, even stopper death -- if you aren't as big a bunch of dunderheads as I usually have to teach."
-Snape
12. December 2005, 20:23

-Tonks- Skrev:[...]Hvem sier at hatet du må føle når du bruker en utilgivelig forbannelse må være rettet mot den du dreper?
Tror jeg har postet noe om akkurat dette tidligere i denne tråden, men det står i bok 5 at man ikke må hate noe for å få til en unforgiveable, og at hat ikke kan skade noen lenge. har ikke det nøyaktige sitatet her, men det er Bellatrix som sier det og hun bør jo vite hva hun snakker om da...

The pure and simple truth is never pure and rarely simple.
Of course, how naive. After all, I did just wake up one day and say, "You know what? I want to be gay. After all, being discriminated against by a huge fraction of society and having limited rights is GREAT fun!"
13. December 2005, 19:08

Correct me if I'm wrong, men sier ikke Bellatrix noe med at Harry ikke kan utføre en utilgivelig forbandelse fordi han ikke hater noen sterkt nok? Eller, fordi han ikke vil det sterkt nok?

I can teach you how to bottle fame, brew glory, even stopper death -- if you aren't as big a bunch of dunderheads as I usually have to teach."
-Snape
13. December 2005, 20:57

-Tonks- Skrev:Correct me if I'm wrong, men sier ikke Bellatrix noe med at Harry ikke kan utføre en utilgivelig forbandelse fordi han ikke hater noen sterkt nok? Eller, fordi han ikke vil det sterkt nok?
Jo, riktig! Her er sitatet fra Harry Potter and the Order of the Phoenix, side 715:

<hr color=990000><text align=block> Hatred rose in Harry such as he had never known before; he flung himself out from behind the fountain and bellowed, 'Crucio!'
Bellatrix screamed: the spell had knocked her off her feet, but she did not writhe and shriek with pain as Neville had -- she was already back on her feet, breathless, no longer laughing. Harry dodged behind the golden fountain again. Her counter-spell hit the head of the handsome wizard, which was blown off and landed twenty feet away, gouging long scratches into the wooden floor.
'Never used an Unforgivable Curse before, have you, boy?' she yelled. She had abandoned her baby voice now. 'You need to mean them, Potter! You need to really want to cause pain -- to enjoy it -- righteous anger won't hurt me for long -- I'll show you how it is done, shall I? I'll give you a lesson --'
Harry was edging around the fountain on the other side when she screamed, 'Crucio!' and he was forced to duck down again as the centaur's arm, holding its bow, span off and landed with a crash on the floor a short distance from the golden wizards head.
<hr color=990000>
14. December 2005, 08:40

altså såer hun at man ike trenger å hate, men man må virkelig ville gjøre det, eller mean them, som hun sier det.

The pure and simple truth is never pure and rarely simple.
Of course, how naive. After all, I did just wake up one day and say, "You know what? I want to be gay. After all, being discriminated against by a huge fraction of society and having limited rights is GREAT fun!"
14. December 2005, 13:32

J. K. Potter Skrev:Det var det jeg mente da....At Sirius har undervurdert broren sin, og dømt han på feil grunnlag. Hvis Regulus virkelig er R.A.B er han jo langt fra den ynkelige skjødehunden Sirius fremstiller ham som Wink
[color=#8D38C9]

~Det er ikke evnene våre som viser hvem vi egentlig er, det er valgene vi tar~
14. December 2005, 17:59

Når det gjelder Slur så e det jo umulig å vite noe som helst, men eg må si når han ser med hat i blikket på Humlesnurr før han dreper han, så høres han jo ganske så ond ut... Vet hatet ikkje trenger være retta mot Humlesnurr, men syns alt annet bare virker rart... Dessuten så må en jo hate for å få til den derre formelen, og syns bare det virker rart viss det hatet ikkje skulle være ratta mot den en skal drepe...

At Humlesnurr sa "Severus....please..." kan jo bety at han ber Slur om å drepe han, for Humlesnurr e overhodet ikkje typen som ber for å få leve, men eg tror ikkje han ber i det hele tatt! Eg tror heller at han sier det fordi han ber Slur tenke over det han gjør...og at han rett og slett blir utrolig skuffa når han ser at Slur har lurt han... En annen ting som må nevnes her e jo oppførselsen til Humlesnurr før han dør... Viss Humlesnurr ville så kunne han lett ha tatt seg av de dødseterene, men han velger altså å våde Harry i stedet...

Men, så har jo Slur gjort en del ting som strider mot at han er ond...Han redda Harry fra Quirrel, og han henta hjelp til Harry når Harry var i departementet i Ootp. Kan ikkje skjønne at han gjorde det bare for å vise at han e til å stole på... Han trengte ikkje gjøre det, men gjorde likevel...

En annen ting som e ganske merkelig e at viss Slur e så lei seg for at han delvis har skyld i Jakob og Lilys død, så e det jo rart at han behandler Harry som en dritt! Greit nok at han ikkje kunne fordra Jakob, men har han så dårlig samvittighet som Humlesnurr påsto, så e det jo rart at han klarer å være så stygg mot Harry...
14. December 2005, 23:04

[color=#FFFFFF]

-Snape
16. December 2005, 09:46

Sitat:Det kan også være at Rowling vil med sine bilde frem og tilbake vise at Snape kanskje ikke har valgt en side? Han hopper mellom det samvittigheten hans sier, og det egoet hans sier? Da Snape ble en death eater, så tviler jeg på at det var "idiologien" han var enig i. Det var heller en mulighet til å vise sin styrke, det han ikke klarte i det "normale" samfunnet.

Hmm...tror du kan ha litt rett i det -Tonks-; har aldri sett på det på den måten før! Wow
Men samtidig har jo Rowling selv sagt en gang for lenge siden at vi som leser bøkene ikke måtte bli for glad i Slur, og jeg tror det var dette hun "advarte" oss mot.
Han er en sammensatt karakter, som kanskje ikke har vært sikker på hvilken 'side' han er på, men for meg ser det ihvertfall ut som Slur har valgt side nå Sneaky2

~Det er ikke evnene våre som viser hvem vi egentlig er, det er valgene vi tar~
25. December 2005, 19:17

Før eller siden blir jo Slur nødt til å velge side uansett, han kan jo ikke fortsette å hoppe frem å tilbake. Før eller siden må jo han også finne ut av ting, slik at vi som leser kan finne ut hvem han er...eller?

Snape er definitivt en av de mest kompliserte karakterene i bøkene, og det gjør ham jo veldig spennende og veldig utsatt for ulike spekulasjoner.
Jeg håper at Snape skal vise seg å være på "den gode" siden, men jeg har begynt å tvile mer og mer.

And above all, watch with glittering eyes the whole world around you, because the greatest secrets are always hidden in the most unlikely places. Those who do not believe in magic will never find it.
15. January 2006, 21:09

Elle Skrev:
Maranwë Skrev:Det er klart, men er han rett gjennom ond, eller er det håp?

(grattis med post 1000)
Spør du meg er´n tvers igjenom ond. Men det sier jeg kansje bare fordi jeg hater Snape etter hva han gjorde mot Humlesnurr. Og jeg tror han gjorde det av egen vilje, ikke på ordre fra Humlesnurr. Han var jo så svak da, ikke sant. Men det er en ting jeg har lurt litt på. Hvis Snape drepte Humlesnurr av egen vilje, hva var det da han og Humlesnurr kranglet om tidligere i boken?

Huff, det ble litt rotete... Confused
Jeg tror Slur er "god". Det ville jo undergrave Humlesnurrs karakter, i min mening, om han ikke kunne se at Slur var ond. Men han stolte fullt og helt på ham. Jeg tror at mordet var avtalt spill for å få Slur nærmere Voldemort, slik at han ville stole helt på ham. Humlesnurr ble ikke forbauset da Slur kom inn, klar til å drepe ham. Grunnen til at de kranglet i skogen, kan ha vært fordi Slur ikke passet godt nok på Draco, slik at han greide å smugle dødsetere inn på skolen. Det var ikke meningen at andre skulle komme til skade, men jeg tror Humlesnurr ville ofre seg selv. Han måtte jo rømme etterpå, for ingen ville trodd ham på skolen. Dessuten hindret han noen dødsetere i å drepe Harry med den grunnen at Vold.M. ville gjøre det. Vel, han kunne jo tatt Harry med til ham om han var ond... Humlesnurr lammet Harry slik at Harry ikke skulle gripe inn og beskytte Humlesnurr. Nå kommer Slur til å kjempe mot Voldemort fra innsiden og overraske alle når han redder Harry og hjelper han med å drepe Voldemort! :-p

The bloody trail of the Elder Wand is splattered across the pages of wizarding history.
Post Reply 

Forumhopp: