|
Slughorn og dumbledore - Samarbeid?
|
|
17. November 2005, 01:25
|
|||
|
|||
|
RE: Slughorn og dumbledore - Samarbeid?
Vel, kunne ikke skrive ordet død[B] i overskriften, men det er altså det dette dreier seg om... Dumbledores feika død. Samarbeidet Dumbledore og Slughorn om å fake døden til Dumbledore?
Har diskutert dette litt på TLC, og vil gjerne høre noen norske synspunkter. Sorry hvis dette er et tema, men jeg kunne ikke se det noen plass... Ok -Teorien: Det var ikke Dumbledore som dro til hulen med Harry - det var Slughorn. Dumbledore og Slughorn byttet plass i løpet av de fem minuttene som Harry skulle hente usynlighetskappen. Litterære allusjoner i hulen som: "The coppergreen chain slithered through DD's hands and coiled itself on the ground like a snake (eller noe sånt)" Dette henspiller tydelig på slytherin, og Slughorns hus var slytherin... Også "His eyes had changed colour from blue to green in the light of the basin" Slughorn hadde grønne øyer - beskrevet hjemme hos Slughorn som "gooseberry eyes". At Slughorn faka sin egen død i starten kan også være et tegn på at det var dette som skjedde senere med Dumbledore. Noen synspunkter? Zaphod
|
|||
|
17. November 2005, 13:20
|
|||
|
|||
Zaphod Skrev:Også "His eyes had changed colour from blue to green in the light of the basin" Slughorn hadde grønne øyer - beskrevet hjemme hos Slughorn som "gooseberry eyes".En kjempespennende teori!! Men da regner jeg med at du mener at de byttet plass ved hjelp av Polyjuice? Forandres ikke også øyenfargen da? Eller har vi tidligere fått bevis på det motsatte? Potions wear off. Spells can be broken. But the Dark Mark is forever. ¤S¤L¤Y¤T¤H¤E¤R¤I¤N¤ Gryffindor vs Slytherin ¤ The Daily Prophet |
|||
|
17. November 2005, 13:39
|
|||
|
|||
|
Jeg tror at øyenfargen skifter farge den også siden Draco ikkje la merke til det i CoS.... For hvis Harry hadde hatt samme farge på øynene, så ville kanskje Draco ha latt merke til det... ( jeg vet ikkje hvilken farge Goyle har på øynene
)
" 'Giving up' is what kills people. It's only when a person refuses to give up no matter what that they earn the right to walk down humanity's noble pathway." ~ Alucard dA'en min C: |
|||
|
17. November 2005, 15:30
|
|||
|
|||
|
Nei, Dumbledor er nok død. Husker du ikke at Fawks sang for sin døde herre, at Mcgonnegall tok over som rektor og at det var et bilde av Dumbledor på veggen inne på kontoret til rektoren? Og som vi selv har fått hørt, tidligere rektorer på Hogwarts, dvs de som har død, ender opp som et bilde på veggen.
Jeg tror nok Dumbledor er død, og ser egentlig ingen nytte i han nå som Harry vet om horcruxene. Det er nå opp til Harry å fullføre, uten hjelp fra Dumbledor. |
|||
|
17. November 2005, 15:32
|
|||
|
|||
|
Jeg synes også teorien er spennende. Ang. det med Polyjuice potion er det jo ikke sikkert at øynene skifter farge, selv om jeg vil anta det. Det kan jo hende at Draco ikke ville lagt merke til det uansett, dersom Harry og Goyle ikke hadde samme øyenfarge. Draco er vel ikke den som legger mest merke til detaljer...?
Men i forbindelse med teorien så kommer det flere spørsmål hos meg... Hvorfor skulle Slughorn og Dumbledore bytte plass? Hva kunne Slughorn hjelpe Harry med som ikke Dumbledore kunne? Og hvorfor skulle Slughorn være villig til å ofre livet i stedet for Dumbledore (sett at Snape faktisk drepte Slughorn/ Dumbledore)? And above all, watch with glittering eyes the whole world around you, because the greatest secrets are always hidden in the most unlikely places. Those who do not believe in magic will never find it. |
|||
|
17. November 2005, 16:37
|
|||
|
|||
|
Det jeg stiller spørsmål om er hvorfor det kom et bilde av Dumbledore på veggen på rektorens kontor? Må ikke en rektor dø før det kommer til slikt bilde på veggen? Det tror jeg.
|
|||
|
17. November 2005, 16:51
|
|||
|
|||
|
Jeg tror nok ikke at Slughorn og Dumbledore byttet plass. Det er en interessant teori (som jeg faktisk ikke hadde hørt om før), men jeg tviler på det.
*H*O*G*W*A*R*T*S*!* |
|||
|
17. November 2005, 19:07
|
|||
|
|||
|
Uansett, faktisk en bra teori! Like lamslått hver gang over hvordan enkelte klarer å komme opp med slike ting! Men, jeg har nok slått meg til ro med at Dumbledore er død. Ikke fordi jeg vil det, men fordi de fleste tegn peker den veien. Vi har jo hatt den samme diskusjonen før, prøvd å finne svar på om Sirius faktisk er død eller ikke? Tror vi bare må slå oss til ro med at alle dør en eller annen gang, og at døden slett ikke er så ille!
I can teach you how to bottle fame, brew glory, even stopper death -- if you aren't as big a bunch of dunderheads as I usually have to teach." -Snape |
|||
|
17. November 2005, 19:22
|
|||
|
|||
|
Er fremdeles ingen som har besvart det jeg lurte på, når en person dør, av rektorene, får ikke de sitt eget bilde på rektor kontoret på Hogwarts?
|
|||
|
17. November 2005, 19:33
|
|||
|
|||
|
Avdøde rektorer ved Hogwarts får et bilde av seg på rektorkontoret, jo. Ganske veldig sikker, men har nok aldri lest noe 'endelig' bevis, om ikke flere ganger hørt om 'bildene av rektorene stirret surt på ham/våknet/sov' og lignende sitater, ikke tatt rett ut, men frå min hukommelse... det at Dumbledoor's bilde havner på veggen er nuh bare rett; om han først faker sin egen død er det jo slett ikke noe poeng i å la være å henge på veggen, bare for å bevise at man er ikke død likevel/egentlig? Liker teorien, selvom jeg ikke ser hvorfor Sluggy skulle, unnskyld, gidde. Det er så mange teorier, internettsider, masse små tegn, men egentlig, egentlig tror jeg han er død. Likevel; ganske overbevisende teori.
Machbeth. Botanisk hake. Demonkrati |
|||
|
17. November 2005, 20:31
|
|||
|
|||
|
Wow, mange svar her!
Ja, spørsmålet vil jo være hvorfor de i det hele tatt skulle bytte plass... En teori går på at DD bestemte seg for å bli på skolen når han fikk vite om at Draco hadde funnet en måte å slippe DE inn på skolen, for å sørge for at ingen ble skadet - kanskje det ikke bare var felix felicis som beskyttet DA, men også DD. (ja, jeg vet at Bill ble skadet, men kanskje han ikke var der akkurat da? Spekulasjon selvsagt) Teori: Slughorn var den som måtte dra til hulen , fordi DD visste at inngangen bare åpnet seg for trollmenn med Slytherin-blod - evt. noen som var verdig til å komme i slytherin-huset - husk: Harry åpnet den på vei ut... Motivasjon for Slughorn: Spekulasjon går på at Felix Felicisn som Harry hadde tatt slapp opp for virkning før han hadde fått minnet fra Slughorn - ergo var harrys tanke "han glemmer det i morgen" ikke riktig. Slughorn husker det altså dagen etterpå, og preget av skyldfølelse, går han med på en forespørsel fra DD om å hjelpe han med å fake døden hans. Portrettet: Er det nødvendigvis døde rektorer som henger på veggen? Kan det ikke være "tidligere" rektorer? Kan det ikke også være mulig for en såpass begavet trollmann som DD å fake bildet også? Fawkes: Kanskje han synger fordi DD fortsatt er i live? Personlig tror jeg DD døde i begravelsen, da kisten gikk opp i røyk - så jeg kan være enig med at han er død også... Nok for nå.... Zaphod PS: Enig med Bear - ingen vits å henge seg opp i skrivefeil vel? |
|||
|
17. November 2005, 21:02
|
|||
|
|||
|
den er troverdig, men jeg klarer ikke å bli 100% overbevist, det har vel noe med at det er såpass mange teorier som er ute å går. men jeg er fullt får at det var slughorn som døde å ikke dumbledore :D
..eller ikke. det vakke så trist, var bare fordi det var verdens [nest] største trollman.. men art han fortsatt lever er det ikke noe negativt i. Y Sirius And we must |
|||
|
17. November 2005, 22:22
|
|||
|
|||
|
Er 100% sikker på at jeg har lest at det er "tidligere rektorer og rektorinner fra Galtvort" som henger på veggen..
Spennende teori, håper for fullt!
|
|||
|
17. November 2005, 22:57
|
|||
|
|||
|
Skal bare legge inn en liten tillegsteori her, for å gjøre Slughorn som DD mer troverdig: Slughorn brukte felix felicis på turen. Uten det tror jeg ikke han ville tort det, eller greid å spille DD så bra. Harry: "Do you think we have to go into the lake? DD/Slughorn: "Into it? Only if we are unfortunate.."
Tolk det som dere vil... Tillegg på at det er Slughorn: DD sier "Oho" i hulen. Det har han aldri gjort før. DD gjentar ting, slik som Slughorn: "Voldemort's mistake, Harry, Voldemort's mistake" "Draco, Draco, you're not a killer" Good evening, Rosmerta, good evening" for å nevne noen... Zaphod
|
|||
|
17. November 2005, 23:15
|
|||
|
|||
msjoplin Skrev:Takk! Jepp, jeg tror han bruker polyjuice. Slughorn hadde en kjele full av det i klasserommet. Han hadde også en kjele full av felix felicis - jeg tror den også ble brukt i hulen. I tillegg tror jeg Draught of the living dead ble brukt senere, fordi alle de andre potionene ble brukt i HBP eller tidligere: Felix felicis, polyjuice, Love-potion, Veritaserum.Zaphod Skrev:Også "His eyes had changed colour from blue to green in the light of the basin" Slughorn hadde grønne øyer - beskrevet hjemme hos Slughorn som "gooseberry eyes".En kjempespennende teori!! Teori: DD sovende i bildet sitt, og DD beskrevet som "kroppen lå i en slik posisjon at han like gjerne kunne sovet" (nedenfor tårnet etter AK). Dette tolker jeg som et mulig tegn fra JKR at DD bare har tatt Draught of the living dead (så dyp søvn at det ser ut som du er død). Zaphod |
|||
|
« Next Oldest | Next Newest »
|

Søk
Medlemsliste
Kalender
Hjelp

)