Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Torstein bugge høverstad-besøk - Noen spørsmål til han?
21. November 2005, 14:22
RE: Torstein bugge høverstad-besøk - Noen spørsmål til han?
I morgen kommer Torstein Bugge Høverstad til klassen min for å snakke litt om den nye HP-boka, og for å ta i mot spørsmål. Er det noen av dere som har noen spørsmål dere vil jeg skal stille til han? Post dem her, så skal jeg prøve å stille så mange jeg kan. Wink

If you want to know what a man's like, take a good look at how he treats his inferiors, not his equals.- Sirius Black
The Chosen Captain - the Boy Who Scored - Whatever they call you these days.- Draco Malfoy
It is the unknown we fear when we look upon death and darkness, nothing more.- Albus Dumbledore
Besøk denne brukerens hjemmeside Finn alle innlegg av denne brukeren
Siter denne meldingen i et svar
21. November 2005, 15:52

Han er sikkert lei av det, men jeg vil bare ha svar på et spørsmål. Hva ligger bak oversettelsene hans? Kunne han ikke værsåsnill forklare hvorfor han har oversatt som han har gjort noen steder?

*H*O*G*W*A*R*T*S*!*
Finn alle innlegg av denne brukeren
21. November 2005, 16:04

Spør om hva som er grunnen til at han har oversatt Horcrux til malacrux?

MsJ: ingen grunn til spoilerwarning om du allerede har nevnt ordet horcrux, vel? Wink

WS: Nei, hehe Smile

Før: White Sisu
Nå: Tuomas
-----------------------
"Death's got an Invisibility Cloak?"
-----------------------
"Beautiful, aren't they, eh, Harry? We'll be studyin' weapons this term."
21. November 2005, 16:29

Vær - så - snill å spør hvorfor han har oversatt navn som Gulla, Kalle, Rulle, Perry, Frodrik, Lulla, Alliken (on and on) som ikke er navn i det hele tatt, og som kun barnsliggjør bøkene!
Angrer han på navnene nå som bøkene blir mer voksne, mens navnene fremdeles har barnebokpreg?
Og! Og! *hoppe på stolen*
Spørre om hva han gjorde i forbindelse med for eksempel R.A.B og slikt!
Og hils fra meg!
Wræ!

No buildings will fall down
no quake will split the ground
the sun won't swallow the sky
statues will not cry.

Pompel og Pilt
21. November 2005, 16:34

Ok. Alle spørsmålene så langt er notert. Wink Jeg skal prøve å vinkle noen av spørsmålene fra en litt hyggeligere side enn de er ment, så jeg ikke får Torstein Bugge Høverstad til å bli sur på meg.. Tongue

If you want to know what a man's like, take a good look at how he treats his inferiors, not his equals.- Sirius Black
The Chosen Captain - the Boy Who Scored - Whatever they call you these days.- Draco Malfoy
It is the unknown we fear when we look upon death and darkness, nothing more.- Albus Dumbledore
21. November 2005, 17:05

Du kan godt legge til at jeg er fornøyd med hvordan han har fått oversatt bøkene språkmessig, for å være litt hyggelig Big Grin

statues will not cry.

Pompel og Pilt
21. November 2005, 17:47

Nilboriel Skrev:Du kan godt legge til at jeg er fornøyd med hvordan han har fått oversatt bøkene språkmessig, for å være litt hyggelig Big Grin
Hehe. Tongue Det kan jeg gjøre! Vi kan jo ikke mobbe han for mye heller. Wink

21. November 2005, 19:42

Ja, hvis du vil være hyggelig... så bør du ikke anbefale THH for ham. Tongue Er enig med Nill i alt. Lurer fryktelig på det med R.A.B. Og Gulla, Rulle og Kalle. De navnene... vel, de er ikke så veldig... vet ikke helt egentlig. Men det høres så barnslig ut!

*H*O*G*W*A*R*T*S*!*
21. November 2005, 20:23

Hitchi Skrev:Ja, hvis du vil være hyggelig... så bør du ikke anbefale THH for ham. Tongue Er enig med Nill i alt. Lurer fryktelig på det med R.A.B. Og Gulla, Rulle og Kalle. De navnene... vel, de er ikke så veldig... vet ikke helt egentlig. Men det høres så barnslig ut!
For å være ærlig, tror jeg at Bugge vet om THH. Han er tross alt veldig into HP, og driver sikkert en del rundt på nettet, tror jeg.
Hei, Bugge!
Uansett hadde det vært veldig gøy å få uttalelser fra ham om ting som mange her lurer på eller irriterer seg over. Så blir'n nok glad når han ser på positive Bugge-siden, tenker jeg!

statues will not cry.

Pompel og Pilt
21. November 2005, 21:11

Nilboriel Skrev:For å være ærlig, tror jeg at Bugge vet om THH. Han er tross alt veldig into HP, og driver sikkert en del rundt på nettet, tror jeg.

Så blir'n nok glad når han ser på positive Bugge-siden, tenker jeg!
Det hadde jo vært moro om han visste om oss da... og vi er jo ikke bare slemme mot ham heller... Laugh

Ingrid; Du kan jo spørre hvordan han forholder seg til all ros/kritikk når det gjelder oversettelsene hans av HP...

Bare et forslag...
Og forresten, hvorfor er du og klassen din så heldig å få besøk av Torstein Bugge Høverstad? Jeg vil også ha besøk! Laugh

And above all, watch with glittering eyes the whole world around you, because the greatest secrets are always hidden in the most unlikely places. Those who do not believe in magic will never find it.
21. November 2005, 21:26

Kan du takke han for meg. Han har gjort HP bøkene så ekstremt "hjemmekoselig". Man føler seg skikkelig inne i historien, noe som jeg ikke føler er like sterkt i den engelske versjonen. Og spør han om han har tippet på at R.A.B er Regulus, eller at han bare har tippet med R.A.S! Si han er gud fra Lupus
21. November 2005, 22:22

Liave Ekeli Skrev:Ingrid; Du kan jo spørre hvordan han forholder seg til all ros/kritikk når det gjelder oversettelsene hans av HP...

Bare et forslag...
Og forresten, hvorfor er du og klassen din så heldig å få besøk av Torstein Bugge Høverstad? Jeg vil også ha besøk! Laugh
Det skal jeg gjøre. Wink

Vi er så heldige fordi den lokale bibliotekaren i kommunen min har ordnet det slik at Torstein Bugge Høverstad skulle komme hit i dag og i morgen. I dag har han vært på en "Harry Potter-kveld for voksne" som ble arrangert nede på en pub her hvor jeg bor. I morgen skal han besøke klassene på ungdomsskolen (som jeg da går på). Smile

21. November 2005, 22:23

spør han om hvilken karakter han liker best i boka. og hvis det var han som hadde oppfunnet og skrevet Harry Potter, hva hadde han gjort med pengene han hadde tjent?

litt teit spørsmål det siste men det er jo litt kjekt å vite! Wink

håper du kan få det med!

Hiya kids. Here is an important message from your Uncle Bill. Don't buy drugs. Become a pop star, and they give you them for free.

¤Love Actually¤
21. November 2005, 23:16

[color=#C9A247][quote="Ingrid"]Nope. Han er biblioteksjef på

Potions wear off. Spells can be broken. But the Dark Mark is forever.
¤S¤L¤Y¤T¤H¤E¤R¤I¤N¤
Gryffindor vs Slytherin ¤ The Daily Prophet
22. November 2005, 10:02

har Bugge vært på Levanger? det visste jeg ikke.. litt synd i grunn, da hadde jeg vel dratt. neste gang kanskje. han var jo her i forbindelse med PoA-oversettelsen også

The pure and simple truth is never pure and rarely simple.
Of course, how naive. After all, I did just wake up one day and say, "You know what? I want to be gay. After all, being discriminated against by a huge fraction of society and having limited rights is GREAT fun!"
Post Reply 

Forumhopp: