Thread Closed 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oversettelsene, og  *urgh* bugge
10. October 2005, 12:37

Jeg mener: i det innlegget fantes det ikke noe imot deg. Noe sted. Det er i alle fall ikke ment sånn, og jeg skjønner ikke hvor du fikk det fra.

Er det vi Bugge- elskere som skaper dårlig stemning? Eller har det vært god steming her helt fram til at jeg sa at forumet ditt er bra?

Ikke frys trådene. Det er bare dumt.
Bugge diskusjonene er jo en av de største grunnene til at jeg trosser skolens regelement og kommer inn på THH! (Pga brannmur hjemme...)
Og forum består av diskusjoner.

(Gratulerer meg dagen, forresten! 25 år! Hurra for deg!!! Laugh )

D R A C O D O R M I E N S N U N Q U A M T I T I L L A N D U S

Stol på rosa.
Finn alle innlegg av denne brukeren
10. October 2005, 21:21

Frank Skrev:Jeg mener: i det innlegget fantes det ikke noe imot deg. Noe sted. Det er i alle fall ikke ment sånn, og jeg skjønner ikke hvor du fikk det fra.

Er det vi Bugge- elskere som skaper dårlig stemning? Eller har det vært god steming her helt fram til at jeg sa at forumet ditt er bra?

Ikke frys trådene. Det er bare dumt.
Bugge diskusjonene er jo en av de største grunnene til at jeg trosser skolens regelement og kommer inn på THH! (Pga brannmur hjemme...)
Og forum består av diskusjoner.

(Gratulerer meg dagen, forresten! 25 år! Hurra for deg!!! Laugh )
Du gjentar og gjentar "dere eldre", og siden jeg er den som er "eldre", og som snakker negativt om Bugge i nærmeste innlegg, så ja, da var det et svar til meg. I hvertfall oppfatter jeg det sånn.

Det som skaper dårlig stemning er når diskusjonene går utover personene som sier ting, og ikke det saken gjelder. I disse trådene skal vi diskutere Bugge og hans oversettelser, og ikke hvorvidt de som syns det og det er idioter. Dessuten syns jeg temaet nå er utdiskutert, det er de samme argumentene som kommer igjen og igjen.

Det som derimot ikke er diskutert nok (i min mening), er hvorfor det og det navnet / stedet / tingen er oversatt slik og slik, altså bakgrunnen for det nye navnet. Jeg syns vi skal fokusere mer på det (som er positivt) enn på hvor bra/dårlig oversetteren er.

Flertallet ønsker å fryse trådene nå. Og dersom det kun er diskusjonene om hvorvidt Bugge er bra (og vi andre er dumme som mener noe annet) som gjør at du kommer hit, ja, da er du kanskje her av feil grunn.

Og takk. Smile

Potions wear off. Spells can be broken. But the Dark Mark is forever.
¤S¤L¤Y¤T¤H¤E¤R¤I¤N¤
Gryffindor vs Slytherin ¤ The Daily Prophet
Besøk denne brukerens hjemmeside Finn alle innlegg av denne brukeren
11. October 2005, 17:12

msjoplin Skrev:Flertallet ønsker å fryse trådene nå. Og dersom det kun er diskusjonene om hvorvidt Bugge er bra (og vi andre er dumme som mener noe annet) som gjør at du kommer hit, ja, da er du kanskje her av feil grunn.
MsJoplin, eh, denne tåden heter for eksempel Oversettelsene og *URGH* Bugge.
Bare for å presisere det. Det er ikke Bugge-elskere som har laga den...Og ingen har sakt at de er dumme som mener noe annet. Det fant du på...

M.E.L.K.
11. October 2005, 18:32

Ok, kanskje ikke *dumme*, men det står faktisk at vi som er eldre og som kritiserer Bugge, både er arrogante og svake, at det er dårlig gjort at vi sier negative ting om han (fordi barna liksom tar skade av det) og at vi kun gjør det for å redde æren vår. Og da går det på personen som diskuterer, og ikke selve diskusjonen. Så nei, det var ikke jeg, men Frank som fant på det.

Hvem som laget tråden i første omgang har da ingenting med saken å gjøre. Jeg føler at emnet er utdebattert. Både i positiv- og negativtråden er det de samme argumentene som går igjen.

-

Nå har jeg forøvrig gått gjennom begge trådene (hvordan i alle gikk jeg glipp av at Artemis!oversetter Morten var innom?!?!!!!! Herregud, så kult!), og jeg ser følgende mønster (i begge trådene):

- anti-Bugge klager på Bugge
- pro-Bugge klager på anti-Buggefolka OG lovpriser Bugge.
- anti-Bugge klager mer på Bugge, og sutrer fordi de får dritt slengt etter seg
- mods og andre klager på pro-Bugge fordi de kommer med personangrep (dvs diskuterer egenskapene til personene som diskuterer, og ikke diskuterer selve temaet)
- anti-Bugge klager mer på Bugge, sutrer og forsvarer seg selv
- pro-Bugge klager mer på anti-Buggefolka OG fordi de får kjeft fordi de klager på anti-Buggefolka OG fordi de mener anti-Bugge er like ille som selv og lovpriser Bugge enda mer

Tror virkelig disse trådene bør avsluttes, ikke minst fordi vi har sporet av helt her.

¤S¤L¤Y¤T¤H¤E¤R¤I¤N¤
11. October 2005, 23:50

msjoplin Skrev:Nå har jeg forøvrig gått gjennom begge trådene (hvordan i alle gikk jeg glipp av at Artemis!oversetter Morten var innom?!?!!!!! Herregud, så kult!),
Du verden, takker for det. :-) Det er jo nesten så en stakkars oversetter føler seg som en vaskeekte kjendis! ;-)

Morten
12. October 2005, 16:14

Morten Skrev:Du verden, takker for det. :-) Det er jo nesten så en stakkars oversetter føler seg som en vaskeekte kjendis! ;-)

Morten
Er du ikke det da? Wink Må innrømme at jeg ikke har lest Artemis-bøkene, jeg kom halvveis gjennom første (dog på engelsk), og ble bare mer og mer forbannet på Artemis selv - herregud, for en drittunge Big Grin Men folk sier at bok 3 er best, så kanskje jeg får gi det et forsøk til.

Har du forresten noe å tilføye om dette debatten? Syns du trådene for/imot Bugge er modne for stenging?

¤S¤L¤Y¤T¤H¤E¤R¤I¤N¤
12. October 2005, 18:02

Nå har ikke jeg vært så veldig aktiv inne på disse trådene (delvis fordi at det har blitt litt mye slik du sa; utdebatert og gjentagende + litt for heftig diskutering), men jeg synes også godt du kan stenge trådene..

If you want to know what a man's like, take a good look at how he treats his inferiors, not his equals.- Sirius Black
The Chosen Captain - the Boy Who Scored - Whatever they call you these days.- Draco Malfoy
It is the unknown we fear when we look upon death and darkness, nothing more.- Albus Dumbledore
12. October 2005, 18:17

[color=#C9A247]
Sitat:Er du ikke det da? Wink

*Titter ut gjennom vinduet...* Niks, ingen paparazzier bak bjørketrærne i dag heller... Wink Nei, å være oversetter er ikke akkurat forbundet med noen kjendistilværelse, gitt.

Sitat:Må innrømme at jeg ikke har lest Artemis-bøkene, jeg kom halvveis, og ble bare mer og mer forbannet på Artemis selv - herregud, for en drittunge Big Grin Men folk sier at bok 3 er best, så kanskje jeg får gi det et forsøk til.

Jeg liker bøkene godt, og Artemis utvikler seg, så det kan jo være verdt å gi dem et forsøk til, ja. :-) Ellers kan jeg, i all beskjedenhet, anbefale [i]
12. October 2005, 19:36

Men står den samme setningen i en fantasybok hvor handlingen foregår i en oppdiktet verden uten spesielle engelske referanser, ville jeg foretrekke at det ble oversatt.

Men ville du kalle HP en slik verden, altså uten spesielle engelske referanser? Hogwarts ligger i Skottland, Harry bor i Surrey, Ministry of Magic er i London, osv. Det minner ikke om Storbritannia, det er i Storbritannia.

¤S¤L¤Y¤T¤H¤E¤R¤I¤N¤
12. October 2005, 19:42

msjoplin Skrev:Men ville du kalle HP en slik verden, altså uten spesielle engelske referanser? Hogwarts ligger i Skottland, Harry bor i Surrey, Ministry of Magic er i London, osv. Det minner ikke om Storbritannia, det er i Storbritannia.
Med forbehold om at jeg som sagt kun har lest den første HP-boka, ville jeg ikke kalle HP en slik verden, nei. Den minner mer om Artemis-bøkene, som også foregår i (en magisk versjon av) vår egen verden, med handling i Irland, USA osv.

Morten
12. October 2005, 19:58

..og med det føler jeg at tråden kan stenges.

Ps. Morten, lyst til å starte en ny tråd om navnebetydninger og/eller det å jobbe som oversetter?

¤S¤L¤Y¤T¤H¤E¤R¤I¤N¤
Thread Closed 

Forumhopp: