Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skjønte dumbledore det? - Om the elder wand.
29. July 2007, 14:20
RE: Skjønte dumbledore det? - Om the elder wand.
På Kings Cross:
Harry spør: "if you planned your death with snape, you meant him to end up with the Elder Wand, didn't you"

og Dumbledore svarer: "I admit that was my intention, but it did not work as I intended, did it?"

seinere sier Harry:

"...Snape never beat Dumbledore! Dumbledores death was planned between them! Dumbledores intended to die undefeated, the wand's last true master!"

Spørsmålet er om Dumbledore skjønte at Snape ikke ville få staven eller ikke? Hva tror folk?

Klem fra Aillya=)
Besøk denne brukerens hjemmeside Finn alle innlegg av denne brukeren
Siter denne meldingen i et svar
29. July 2007, 17:30

Jeg leste også dette, men jeg forstod det litt annerledes ut i fra sammenhengen. Slur skulle ikke utfordre men bare drepe Humlesnurr. Problemet med det var bare at Draco utfordret før og dermed gikk det ikke som herrene hadde planlagt, at The Elder Wand skulle gå i graven med Dumbledore.

Mvh
Fredrik
29. July 2007, 17:54

så når dumbledore sier at han mente at snape skulle ha staven, så mente han egentlig ikke det?

Klem fra Aillya=)
9. August 2007, 08:58

Jo, han mente at Snape skulle få staven, men hvis Snape fikk den uten å utfordre Dumbledore, da ville kreftene fra staven dø ut med Dumbledore. Staven vil bare "adlyde" sin nye herre om den ble vunnet gjennom en utfordring, om den gamle herren blir slått i kamp?

Noe sånt?

I can teach you how to bottle fame, brew glory, even stopper death -- if you aren't as big a bunch of dunderheads as I usually have to teach."
-Snape
Finn alle innlegg av denne brukeren
9. August 2007, 10:00

Døden hans var planlagt med Snape, slik at Dumbledore skulle ta med seg staven i graven - og ingen ny herre ville bli til. Derfor visste jo både Snape og Dumbledore at Snape ikke ville ende opp med staven. Men når Draco avvæpnet Dumbeldore ble han den nye herren, noe ikke Dumbledore forutså.

Komplisert prosses spør du meg.
9. August 2007, 12:32

Eg skjønner ka som skjedde med staven og kordan han har gått fra Humlesnurr til Draco og til Harry. Det som eg ikkje skjønner e ka Humlesnarr har tenkt...ka som var hans plan...

Han sier på King's Cross at han mente Slur skulle få staven, og då kan jo det tolkes som at han ville at Slur skulle ha staven, men ikkje bli herre over den. Men det e det jo ingen logikk i! Så det virker altså som om Humlesnurr hadde tenkt at Slur ville få staven og bli herre over den når han drepte han.

Seinare når Harry møter Voldemort i Storsalen sier han at Humlesnurr mente å dø som stavens siste eier fordi dødsfallet hans var planlagt. Men det stemmer jo ikkje med det Humlesnurr sier på King's Cross!

Enten tenkte Humlesnurr at Slur ville bli herre over staven eller så skjønte han at Slur aldri ville få staven og at han sjøl ville dø som stavens siste eier... Det som blir sagt av Humlesnurr på King's Cross og det Harry sier til Voldemort e jo helt motstridende.
9. August 2007, 19:07

Hmm, du har helt rett. Forvirrende!
Kanskje Dumbledore mente det slik at man skulle tro at Snape hadde staven - at Snape "endte opp med den", fordi Snape drepte ham. Men døden var planlagt - noe man ikke visste - og Dumbledore skulle ta staven med i graven. Så det er egentlig en og samme ting?

(Bah, jeg ordlegger som et troll. Håper dere tok poenget.)
9. August 2007, 20:46

Hmm, når Humlesnurr svarer "I admit that was my intention..." når Harry spør om han mente Slur skulle ende opp med staven, så virker det som han mente at Slur virkelig skulle ende opp med staven, ikkje bare at folk skulle tro det...
Uansett, viss han tenkte at Slur skulle få staven, så har han så godt som dødsdømt han, for han visste jo at Voldemort kom til å leite etter den.
9. August 2007, 23:01

Du har så rett, så rett. Kanskje Jo har formulert det på sin måte, slik at det kan være vanskelig å forstå for oss andre. Men vil ikke henge meg mer opp i det, synes Dumbeldore sin plan var ganske lur, selv om forklaringen var forvirrende. (:
10. August 2007, 10:11

Jeg er sikker på at Dumbledore visste at Slur kom til å ta staven. Jeg forstod det til og med dit hen at de hadde avtalt det. Saken er jo den, noe som kommer fram når Voldemort skal bruke staven at den ikke da ville vært den uovertrufne staven lenger, men en vanlig stav. Så ville altså staven ikke lenger være en ettertraktet stav for makten og kraften skyld. Den ville være en vanlig stav, noe den var i hendene på Voldemort.

Mvh
Winter
10. August 2007, 21:47

Ja, men hvorfor ville Dumbledore at Snape skulle ha staven? Skjønte han ikke at det ville være en stor risiko for Snape ang. Voldemort da? o.O

Everyone has AIDS!
11. August 2007, 10:07

Jo, jeg tror både Slur og Humlesnurr visste det, og at Slur gikk inn i farene med åpne øyne. I alle tilfelle fikk ikke Voldemort ekstra nytte av staven og det tror jeg var hele planen mellom Slur og Humlesnurr, for det var jo den eneste måten Harry kunne slå Voldemort på.

Mvh
Winter
11. August 2007, 12:20

Eg kan ikkje finne noen plass at det står at Humlesnurr og Slur avtalte at Slur skulle ta staven til Humlesnurrr etter at han hadde drept han. Viss planen til Humlesnurr var at Slur skulle ta staven hans (men ikkje være herre over den) så burde han jo sagt det til Slur. Uansett så e det ingen logikk i at Slur skulle få staven til Humlesnurr. Voldemort gikk jo bare og tok staven fra Humlesnurrs grav (og fikk dermed en ubrukelig stav).
12. August 2007, 18:39

Winter Skrev:Jeg er sikker på at Dumbledore visste at Slur kom til å ta staven. Jeg forstod det til og med dit hen at de hadde avtalt det. Saken er jo den, noe som kommer fram når Voldemort skal bruke staven at den ikke da ville vært den uovertrufne staven lenger, men en vanlig stav. Så ville altså staven ikke lenger være en ettertraktet stav for makten og kraften skyld. Den ville være en vanlig stav, noe den var i hendene på Voldemort.

Mvh
Winter
men hvis dumbledore visste at snape ikke kom til å bli den rettmessige eieren fordi mordet var planlagt, hvorfor skulle de da avtale at snape skulle ta staven med seg og ha den? De ville ikke være til noe nytte for snape, den ville bare være mer tilgengelig for voldemort og han ville funnet ut tidligere at han "måtte" drepe snape. og det var jo avgjørende at snape levde lenge nok til å fortelle harry det han trengt å vite.

Klem fra Aillya=)
Post Reply 

Forumhopp: