|
De som døde - Hva syns du om "utvalget"?
|
|
23. July 2007, 20:02
|
|||
|
|||
|
Jaa. Her jeg sitter nå, savner jeg Snape noe grusomt. Jeg har lest kapittelet i pensieven på nytt, fordi det er så fantastisk grusomt og vakkert og trist og jegvetikkehva (spesielt side 544). Snape har, tror jeg, klart å heve seg over Remus som min favorittkarakter, og derfor har jeg ikke klart å sørge så mye over ham som jeg skulle ønsket jeg klarte. Har bare hode for Severus akkurat nå. Off.
No buildings will fall down no quake will split the ground the sun won't swallow the sky statues will not cry. Pompel og Pilt |
|||
|
24. July 2007, 19:34
|
|||
|
|||
|
Uff.. jeg begynner å gråte bare ved å tenke på boken, helt sant.. Da Hedwig døde satt jeg liksom bare helt lamslått og tenkte ikke så mye. Gråt ikke, men var kjempelei meg, og tenkte tilbake på alle scenene i bøkene med trofaste Hedwig i. Reagerte ikke noe særlig på Mad-Eyes død, men var selvfølgelig et sjokk. Da Dobby døde gråt jeg masse!!! Trodde ikke jeg skulle klare å lese ferdig nesten.. Og da Fred døde var det som om jeg døde også.. Hele hjertet mitt var liksom dratt ut og langt vekk fra meg og jeg bare gråt og gråt og gråt! Og da vi fant ut at også Lupin og Tonks var døde gråt jeg bare masse, masse, masse mer! Reagerte ikke så mye på Colings død, men kjente en dyp respekt og takknemmelighet for ham, og at han hadde kjempet for Harry hele veien. Da Snape døde bare satt jeg der og gapte.. Det at SNAPE var død var bare helt uvirkelig.. Og forresten, jeg er også veldig sjokka over måten Wormtail døde! Det var grotesk! Inni meg så gråter jeg fortsatt.. FOR et eventyr jeg har fått være en del av!
Look...at...me... |
|||
|
25. July 2007, 12:53
|
|||
|
|||
|
Jeg må si det var kjipt å se for meg de døde kroppene til Tonks, Lupin og Fred. Jeg var ganske sikker på at en av Weasley'ene kom til å dø, og på en måte var tvillingene de jeg var mest redd for. Men det overraska meg da Mad-Eye døde. Men det kom nå ingen tårer fra min side over noen av dem. Eneste gangen det skjedde var da Sirius døde o.O Må si jeg digga han
Everyone has AIDS! |
|||
|
26. July 2007, 14:34
|
|||
|
|||
|
Trist at Bella døde, men jeg syns det passet, ved sin herres side, trofast til slutten
Og at han ble nærmest lei seg, viser at han kan ha vært noe i nærheten av noe som kan ligne på å være glad i henne^.^ Ja, Bella<33
The bloody trail of the Elder Wand is splattered across the pages of wizarding history. |
|||
|
26. July 2007, 22:54
|
|||
|
|||
|
Har vært mange triste dødsfall i HP altså. Syns det var utrolig trist med Sirius. Det var så urettferdig og det burde vært unngått. For ikkje å snakke om kor lite tid han fikk i frihet, og reinvaska blei han jo ikkje før etter sin død. Han og Harry fikk rett og slett alt for lite tid sammen. Dumbledore var kanskje det som var tristest å lese om, med begravelsen og det hele. Så utrolig trist når Harry fant liket... I the Deathly Hallows blei egentlig mer overraska enn trist når det gjaldt Hedwig. Det gikk så fort. Mad-Eye hadde eg på en måte regna med at skulle dø. Dobbys dødsfall var veldig trist skrevet der han sto med de store øynene og en kniv i brystet... Freds gikk så fort at eg nesten ikkje fikk reagert i det hele tatt, men det var veldig tungt å lese når Harry så de sto rundt han i Storsalen. Og så oppdaga han Lupin og Tonks. Det var fælt det! Urettferdig altså. Syns synd på lille Ted som må vokse opp uten foreldre, akkurat som Harry. Snapes dødsfall var ikkje så trist som minnene hans syns eg. Rowling sa ho ikkje såg på han som noen helt sjøl om han var "god", og det e eg enig i. Han hadde mange feil og var ekstremt urettferdig. Rowling sa dessuten at han aldri ville kjempa mot Voldemort om ikkje Lily hadde dødd...
|
|||
|
31. July 2007, 17:09
|
|||
|
|||
|
Synest at de som dødde ikkje "var så nære" Harry...Var sikker på at Ron/Hermoine skulle dø...Hagrid var nesten død for meg, så var jo ein hyggelig overaskelse at de overlevde....
Free your mind, Free your heel |
|||
|
7. August 2007, 20:10
|
|||
|
|||
|
De overrasket med at Hedwig og Dobby døde. Det kan virke diskriminerende, men jeg hadde ikke tatt dem med som tenkelig hovedpersoner som skulle dø, ettersom de var magiske vesner.
Tonks og Lupin var det også synd med. Jeg antar det var for å vise en parallell mellom Harry og Teddy. Samtidig er det fint at Maurauders er endelig samlet igjen. Shut Up! Fred er ikke død! Lalala! Jeg hadde aldri trodd at tvillingene skulle skilles, eller at et medlem av Weasly-familie skulle forsvinne. Men der tok jeg feil. Det har fremdeles ikke gått opp for meg. |
|||
|
7. August 2007, 20:49
|
|||
|
|||
|
Det er riktig det, Silver Doe. At foreldrene til Teddy måtte dø, var for å representere det mest ondskapsfulle i verden, og det som Voldemort og hans tilhengere gjorde. Dessuten var det jo også for å trekke en parallell mot Harry. Rowling sa dette i et intervju som amerikansk tv har lagd, link til del 1 nederst i innlegget.
![]() Jeg ble helt paff da Dobby døde. Det hadde ikke slått meg at han skulle dø, og da Bella hadde knivstukket ham måtte jeg legge ifra meg boka litt før jeg fortsatte vider. Hedwig kom som en stor overraskelse, ikke bare pga dødsfallet, men også fordi det kom så veldig tidlig i boka. Lupin hadde jeg forberedt meg på, han måtte nesten dø han også, men at Tonks måtte også gå kom heller litt mer overraskende på. Ble heller ikke overrasket over Fred, siden en eller annen Weasley måtte gå i mine øyne. Men noe jeg har tenkt over er at ingen "hovedpersoner" måtte dø i boka. Lupin og Fred er vel heller større bipersoner, og for meg er hovedpersoner Ron og Hermione sammen med Harry. Eneste hovedpersonen jeg kunne tenke meg måtte være Voldemort.. Del 1 av JKR-intervju (mesteparten er sikkert blitt hørt før.) Little darling, it's been a long cold lonely winter Little darling, it feels like years since it's been here Here comes the sun And I say it's allright Across the Universe ~ HP Accio |
|||
|
25. August 2007, 23:03
|
|||
|
|||
|
Hva syns dere om hvordan folk døde? Var det verdig? Passet det til karakterene? Burde noen andre drept dem enn de som gjorde det? Ser dere ting tidligere i bøkene som hinta om at noen av de som døde kom til å dø?
The bloody trail of the Elder Wand is splattered across the pages of wizarding history. |
|||
|
30. August 2007, 21:56
|
|||
|
|||
|
Vel..
Hvis det først var slik at Snape var "snill" så synes jeg det passe veldig godt at han ble drept av Voldemort. Det var jo også det drapet som ble mest omhandlet i boken, resten synes jeg ble lit "kjapt" Fikk ikke helt tid til å ta forvel med karakterene.. Med unntak av Doby da! Det er vel det inntrykket jeg satt igjen med etter boken, at jeg ikke fikk helt tatt forvel med karakterene.. Sitter å leser Harry potter for tiden, vært gjennom hele serien en gang, så nå begynner jeg om igjen! Klarer ikke legge de fra meg! I can teach you how to bottle fame, brew glory, even stopper death -- if you aren't as big a bunch of dunderheads as I usually have to teach." -Snape |
|||
|
31. August 2007, 11:47
|
|||
|
|||
|
Hadde ikke satt opp noen liste over hvem jeg trodd døde. Men regnet med at en i Wiltersen familien, Snape og Hagrid kom til å dø. Og Harry Potter selvsagt, pga profetien. Så fikk jo rett på noe.
Når Hedwig døde så tidlig i boka ble jeg veldig redd for at det skulle komme mange ekle og nærme dødsfall. Syntes det var utrolig trist med Dobby, men egentlig ikke overrasket. Den som virkelig traff meg var Fred, det vil jeg fortsatt ikke tro. Det er ondskap. Lupin og Tonks og er tøff og fordøye. Men veldig glad for at trioen kom seg helskinnet gjennom! 7 bøker, hva nå? |
|||
|
15. January 2008, 17:43
|
|||
|
|||
|
Mange av dødsfallene gikk ikke helt opp for meg med en gang. Freds død leste jeg om og om igjen, kunne ikke helt forstå at han kunne dø. Snape sin død følte jeg ikke noe reaksjon for først, jeg har aldri likt han helt. Men etterhvert når jeg leste ble det verre. Voldemorts død var nok den eneste jeg egentlig ventet
|
|||
|
« Next Oldest | Next Newest »
|

Søk
Medlemsliste
Kalender
Hjelp

Og at han ble nærmest lei seg, viser at han kan ha vært noe i nærheten av noe som kan ligne på å være glad i henne^.^ Ja, Bella<33