Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dumbledore - Hva tenker du om han nå?
26. July 2007, 14:26
RE: Dumbledore - Hva tenker du om han nå?
Hva tenker du om Dumbledore etter alt som er blitt avslørt? Overrasket? Har du et annet inntrykk av ham? Liker ham ikke lenger? Mer/mindre respekt for han?

Mitt bilde ble litt ødelagt i begynnelsen av alle avsløringene, men etter han fikk forklart seg selv og jeg har tenkt litt over det, bekrefter det bare hvilken uvanlig fantastisk person han var, som kjente seg selv på tvers igjennom og innså sine svakheter. Han var jo et menneske med feil og alt det der, og syns det var litt fint at det ble bekreftet. Men han var veldig bevisst og valgte slik at han fikk brukt sine gode sider, i stedet for å være slave av svakhetene sine, som Voldie var. Det er valgene våre som bestemmer hvem vi er^^

The bloody trail of the Elder Wand is splattered across the pages of wizarding history.
Besøk denne brukerens hjemmeside Finn alle innlegg av denne brukeren
Siter denne meldingen i et svar
26. July 2007, 14:44

Sånn etter å ha lest boka ferdig så kan jeg vel ikke si at mitt forhold til/bilde av Dumbledore har forandret seg så mye - han er fremdeles blandt mine absolutt favoritt-karakterer gjennom alle bøkene. Men jeg lurte jo litt når JKR i DH begynte å så tvil om hvor fantastisk han egentlig var, hvor hun skulle med det og sånt. Sånn i bunn og grunn var det vel for å bevise at ingen er så "perfekt" som Dumbledore virket i de tidligere bøkene, pluss å innføre en forklaring på konseptet med Deathly Hallows.
Det tatt i betraktning var jeg vel litt som Harry i boka, begynte å lure på om jeg nå skulle få en av mine absolutt favorittkarakterer ødelagt... men etter King's Cross kapittelet var alt tilgitt!

And above all, watch with glittering eyes the whole world around you, because the greatest secrets are always hidden in the most unlikely places. Those who do not believe in magic will never find it.
26. July 2007, 16:02

[color=#C9A247]Jeg synes virkelig at Dumbledore vokste i visdom og erfaring i mine øyne. Om han ikke hadde vært en absolutt favoritt før så ble han det gjennom "avsløringene" i boka. Jeg følte vel heller de informasjonene som kom underbygget de til tider litt merkelige valg som Dumbledore hadde foretatt tidligere. Valgene ble forståelige og ikke minst vi fikk se; Dumbledore var ingen helgen, men som oss andre, menneske om enn trollmann.

Og ikke minst viste de mange informasjonene hvorfor han handlet som harn gjorde, og det gav alle hans avgjørelser et meget menneskelig inntrykk. Han hadde en flott erfaring og lærte av sine feil..., noe som vi ser i forholdet til oss Muggles - Gomper. Det viser også for hvorfor han så blindt stolte på Slur, ut i fra en meget menneskelig egenskap, KJ
26. July 2007, 22:22

Tror Rowling prøvde å gjøre oss obs på at Humlesnurr kunne ta feile avgjørelser, sjøl som han var veldig klok, allerede i OotP. Tenker då på at han ikkje gav Harry mer informasjon om sammenhengen mellom Harry og Voldemorts tanker, sånn at Sirius ikkje hadde dødd... Humlesnurr var nok vært litt for svak ovenfor the Deathly Hallows, men eg vil ikkje si at eg er skuffa over han. Han lærte jo tross alt av feilene sine. Det at han var en så ekstremt god menneskekjenner og klok og dyktig trollmann, gjør at eg alltid vil ha stor respekt for han.
Finn alle innlegg av denne brukeren
27. July 2007, 22:48

Det bevisste hvorfor andre trollmenn tvilte på Dumbledore. VI har hørt at andre trollmenn ikke stolte på ham tidligere i bøkene, men det stopper ikke meg.

Dumbledore's man trough and trough.
29. July 2007, 13:16

mitt intrykk av dumbledore forandret seg aldri. eg tenkte hele tiden at han hadde grunner, at han uansett lærer av sine feil, at han har blitt den fantastiske mannen han var etter hvert og at fortiden hans spillte liten rolle.

syns harry var teit som ikke kunne forstå det hehe. men seff forstår han jo og.
kanskje eg stolte for blindt på dumbledoreWink

Klem fra Aillya=)
30. July 2007, 22:49

jeg ble litt overrasket over at han var venn med Grindelwald, men han var et menneske og siden dette skjedde tidlig i hans veldig lange liv, så betyr det ikke noe særlig for meg. og det burde egentlig ikke ha betydd noe for Harry heller, selv om Humlesnurr aldri fortalte ham det. Humlesnurr lærte av sine feil for å si det på den måten :Wink: Jeg syns at han er toppen fortsattTongue

Hiya kids. Here is an important message from your Uncle Bill. Don't buy drugs. Become a pop star, and they give you them for free.

¤Love Actually¤
7. August 2007, 19:43

[color=#CCCCCC]Dumbledore har for meg alltid vært en trygghet, til tross at for hans handlinger kan virke uforståelige til tider. Men til slutt finnes det alltid en god forklaring bak. Og det gjorde det denne gangen også.

Først var beskyldningene fra Rita Skeeter en bløff, jeg blåste de bort. Men da bevisene kom frem, ble jeg mer og mer i tvil. Men samtidig hadde jeg i bakhodet at JK aldri ville ødelegge Dumbledore-karakteren.

Ved slutten av boken økte min respekt for Dumbledore bare mer.
11. August 2007, 14:40

Mens jeg leste boka føltes det som om selve bildet på visdom og godhet ble tråkket på av noe skittent.. da det så ut til at DD bar ehadde brukt Harry som en dukke, kynisk sendt ham i døden "for te greater good", hatet jeg ham virkelig. Men etter King's Cross var jo alt forklart og jeg liker ham nå om mulig enda mer enn jeg gjorde.

Dumbledore to Minerva McGonagall: "It's lucky it's dark. I haven't blushed so much since Madame Pomfrey told me she liked my new earmuffs."

Hermione:
"I hope you're pleased with yourselves. We could all have been killed - or worse, expelled."
23. May 2009, 19:35
Fant ikke noen tråd som diskuterer det at Dumbledore kom ut av skapet, men denne tråden handler jo om Dumbledore, så da antar jeg det går greit å poste det her.

Kom nemlig over et avsnitt i OotP i dag, i kap 37 (side 843 norsk versjon). Dumbledore har snakket om at han har blitt så veldig knyttet og glad i Harry at han ikke klarte å fortelle Harry hva spådommen hadde sagt, også kommer setningen "Jeg hadde aldri drømt om at jeg skulle bli betrodd et slikt menneske".

Jeg synes det virker som Dumbledore ser på Harry som den sønnen han aldri kom til å få, nettopp fordi han var homofil. Jeg synes den setningen er så utrolig følelsesladet og kan tenke meg at Dumbledore egentlig har hatt veldig lyst på barn. Sikkert ikke så vanlig at homofile adopterer i trollmannsverden, virker jo ikke akkurat som at Dumbledore lever åpent heller.

Hva synes dere? Tror dere JKR kan ha tatt med den setningen for å hinte litt om at Dumbledore aldri har sett for seg at han kunne elske noen på den måten man elsker barna sine, fordi han selv aldri kom til å få noen egne barn?

Ajaj!
Twitter: @SofieElisabeth

Wooppsidaisy!
24. May 2009, 20:27
Jepp, det tror eg. Kom til å tenke på det heromdagen, og det er egentlig ganske innlysende etter at Jo sa han var homofil. Det er så rørende ! : )

En slik urettferdighet! Han hadde lyst å forbanne Slur i tusen slimete biter!
27. May 2009, 12:03
Jeg vet, har egentlig aldri tenkt så mye på den setningen (er alltid alt for opptatt med å gråte meg gjennom det kapittelet når jeg leser det), men er så absolutt kjempe rørende.
Det er så bra av Rowling å ta med sånne småting som blir satt i et helt annet lys etter nye opplysninger. Sånn som første gang vi får lese om Dumbledore og hun beskriver nesa hans som ser ut som den har blitt brukket et par ganger for mye Smile

Ajaj!
Twitter: @SofieElisabeth

Wooppsidaisy!
27. May 2009, 13:22
Jah, ikke sant? Ah, JKR er så genial ! Smile

En slik urettferdighet! Han hadde lyst å forbanne Slur i tusen slimete biter!
Post Reply 

Forumhopp: