Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Men ikke alt henger helt på greip...? - Spørsmål vi måtte sitte igjen med
24. July 2007, 14:00
RE: Men ikke alt henger helt på greip...? - Spørsmål vi måtte sitte igjen med
[color=#C9A247;]Hvorfor er det ikke bilde av Severus Snape på Headmaster's Office når Harry kommer dit for å sjekke minnene til Snape i Tanketanken?

Da kunne jo Harry ha snakka med Snape og takka ham ordentlig?

Og hva var det egentlig med Crookshanks? Mulig jeg bare missa det, men jeg troooor ikke jeg leste noe om ham i boka? Da er han bare en vanlig katt, da? *skuffa*[/color]
Finn alle innlegg av denne brukeren
Siter denne meldingen i et svar
24. July 2007, 15:27

Kansje Crookshanks ble med foreldrene til Hermine ^^
24. July 2007, 16:52

Det er mulig jeg har gått glipp av noe fordi jeg lider av Potter-abstinenser for tida, men fikk vi noengang vite hva Lily og James jobbet med?

And above all, watch with glittering eyes the whole world around you, because the greatest secrets are always hidden in the most unlikely places. Those who do not believe in magic will never find it.
Besøk denne brukerens hjemmeside Finn alle innlegg av denne brukeren
24. July 2007, 17:03

De var jo i ordenen, så det er vel sannsynlig at de var Aurors.
Crookshanks var halvt kneazel (katapard på norsk, hvis jeg husker rett), men det spilte jo ingen stor rolle for resten av bøkene.
Men det med portrettet av Snape lurte jeg også på. Det burde jo være der. Merkelige saker.

No buildings will fall down
no quake will split the ground
the sun won't swallow the sky
statues will not cry.

Pompel og Pilt
24. July 2007, 18:36

Ja, jeg var SIKKER på at Snape kom til å henge på veggen da Harry kom opp dit. Men kanskje han gjorde det, bare at Jo ikke gadd å nevne det? Og jeg også ville vite hva Harrys foreldre jobbet med. Det var jo med en del folk i The Order som ikke var Aurors også, så det kan jo hende at de jobbet med noe annet.

If you want to know what a man's like, take a good look at how he treats his inferiors, not his equals.- Sirius Black
The Chosen Captain - the Boy Who Scored - Whatever they call you these days.- Draco Malfoy
It is the unknown we fear when we look upon death and darkness, nothing more.- Albus Dumbledore
24. July 2007, 20:02

Ja, Snape burde ha hengt på veggen. Kan vel hende det var fordi han ikke var skikkelig rektor eller noe. Siden det var bare så kort tid og sånn, slik som Umbridge var i 5. boka..
24. July 2007, 20:08

Hmm, ja sant. Hvorfor er det ikke noe bilde av Umbridge på veggen? Hun var jo i bunn og grunn Headmistress hun også.

statues will not cry.

Pompel og Pilt
24. July 2007, 20:30

[color=#C9A247;]Hm, tror at i hvert fall James var auror. Men Lily rakk kanskje ikke noe annet enn å føde Harry da hun var ferdigutdanna?[/color]
24. July 2007, 22:24

Så vidt jeg vet, ut i fra de tidligere bøkene, og hva som er vanlig i britisk internatskoletradisjon så velges forslag til rektor blant lærere hvor styre velger en rektor. Vi vet fra bok to at styret valgte rektor, brevet fra Malfang, mens Uffert - Umbridge ble utnevnt til rektor av departementet, noe som etter all sannsynlighet ville medføre at hun ikke ble regnet som rektor.

En annen tradisjon, om så skulle inntreffe på en internatskole, er at den avdøde er rektor inntil nye eller midlertidig rektor er utnevnt, noe man ikke hadde hatt tid til i det kaoset som rådet når Snape - Slur døde. Med andre ord, Slur var fortsatt, om enn i navnet, rektor da Harry kom inn på kontoret. Ny rektor var ikke valgt og viserektor hadde ikke inntatt posten ennå. Jeg trodde det var derfor bildet av Slur ikke hang der ennå.

Når det gjelder hva de forskjellige jobbet med vet vi lite om det. Lilly var vel etter det som er vanlig i mange engelskspråklige land hjemme og passet Harry. Så vidt jeg husker var James - Jakob, Auror - svartspaner. Det ble såvidt nevnt engang. Men dette var jo en periode med krig og hva da var de jo begge først og fremst krigere.

Etter min mening ble trådene av det som var vesentlig veldig godt samlet i denne boka. Vi vet ikke alt, rett nok, men noe må vi overlate til fantasien. De vesentlige spørsmålene fikk svar, vi fikk vel i utgangspunktet den løsningen de fleste av oss ønsket. Noe av det som gledet meg var at vi se at både Lucifus og Snape - Slur var menneskelige, de var avhengig av kjærlighet. En av morsomhetene i så måte var hva Dracos foreldre gjorde under slaget, lette etter sin sønn.

I det hele hadde jeg i alle tilfelle få om ingen spørsmål igjen etter å ha lest denne beste av bøkene om trollmannsstudent Harry Potter. Så kan vi bruke fantasien selv når det gjelder resten.

Mvh
Winter
24. July 2007, 22:54

Jeg har lett gjennom hp-lexicon.org uten å finne noe om at James Potter jobbet som auror. Og om det hadde blitt nevnt et sted, på JKRs hjemmeside, i et intervju, i bøkene, så hadde de skrevet det ned!

Rowling sa derimot følgende i et intervju:

What did the Potter parents do for a living before Voldemort killed them?

A. I'm sorry to keep saying this, but I can't tell you because it's important to a later plot. But you will find out later!

og

What did James and Lily Potter do when they were alive?

Well, I can't go into too much detail, because you're going to find out in future books. But James inherited plenty of money, so he didn't need a well-paid profession. You'll find out more about both Harry's parents later.

Det er også blitt foreslått at James IKKE kunne ha vært en auror, fordi det ikke hadde blitt tid til å utdanne seg etter Hogwarts (Han gikk ut av Hogwarts i 1977-ish og døde i 1981) før han ble drept. Og de jobbet jo med Order of the Phoenix, så..

Potions wear off. Spells can be broken. But the Dark Mark is forever.
¤S¤L¤Y¤T¤H¤E¤R¤I¤N¤
Gryffindor vs Slytherin ¤ The Daily Prophet
25. July 2007, 02:35

Det med bildet av Snape har jeg ikke tenkt over en gang, men det var jo ikke gått mer enn maks noen timer siden han døde da. Nå var riktig nok inngangen til kontoret ødelagt, og så vidt jeg husker var den ikke det da Dumbledore døde, så kan nok ha vært noe muffens rundt hele Snape-rektor opplegget.

Men en ting som gjorde meg virkelig forvirret var "talen" Harry holdt for Voldemort før duellen deres. Hvordan ble plutselig Malfoy sin tryllestav The Elder Wand? Tok han den da han avvepnet Dumbledore før han skulle drepe han? Og hvordan skjønte plutselig Harry det? Mulig det er meg som er skikkelig treg her og har unngått og legge merke til noe stort, men satt og stusset lenge over det og leste det mange ganger, men skjønner fortsatt like lite.
25. July 2007, 07:28

Altså;
1. Malfoy avvæpner Dumbledore i HBP, og blir med det rettmessig herre over the Elder Wand. Uten at han vet noe om det selv.
2. Harry overmanner Draco i Malfoy Manor, og tar tryllestaven hans (som ikke er the Elder Wand, men Dracos vanlige), og når han gjør dette, endrer ikke bare lojaliteten til Malfoy's vanlige tryllestav seg, men the Elder Wand blir også bundet til Harry.
3. Harry er herre over Elder Wand.
4. Voldemort stjeler Elder Wand, men den funker ikke for ham fordi han ikke er rettmessig herre over den. Han trengte egentlig aldri å drepe Snape fordi Snape aldri var herre over staven, men det visste han ikke.
5. Alt backfirer på Voldy, og han dør.
Hurra!

statues will not cry.

Pompel og Pilt
25. July 2007, 08:58

[color=#C9A247;]KONGEBRA svar![/color]
25. July 2007, 13:51

Konge! Takker så meget. Nå henger alt litt mer på greip.
25. July 2007, 23:32

Nilboriel Skrev:De var jo i ordenen, så det er vel sannsynlig at de var Aurors.
Crookshanks var halvt kneazel (katapard på norsk, hvis jeg husker rett), men det spilte jo ingen stor rolle for resten av bøkene.
Men det med portrettet av Snape lurte jeg også på. Det burde jo være der. Merkelige saker.
At de jobber i Ordenen, trenger da vel ikke tyde på at James og Lily var Aurors? At Crookshanks var part kneazle hadde bare en rolle i PoA, da han jaktet på Scabbers for Sirius. Ikke alle detaljer får roller i mer enn en bok heller.
Post Reply 

Forumhopp: