|
Norsk tittel klar - Harry potter og dødstalismanene
|
|
14. August 2007, 21:22
|
|||
|
|||
MsJoplin Skrev:Aillya Skrev:og dessuten synes jeg det er rart å trekke paralleller med en helgen, Kristus o.l. og selve Døden. (ikke fordi jeg er kristen eller noe, men dere skjøner kanskje?)Du syns det er rart å trekke paralleller med selve døden? Det er jo Døden som eier disse "effektene".. eg bare syns det var noe annet med noe som Death har eid og noe som Kristus har eid... Eg mener da virker det som om de er mer ettertraktet av samme grunn som at folk drar til betlehem eller lignende.. pga troen og ikke pga den selve magiske kraften? eller ka? Leste det han skrev. det som slo meg var at han nevnte at de også kunne ha tilhørt martyrer. det sto det ikke noe om i leksikonet tror eg. det vil jo forrandre litt. men eg syns fortsatt at det med seilve eieren av objektet virker mer viktig enn opphavsmannen då. kanskje eg ikke lar meg overbevise så mye av det han skriver fordi eg allerede syns det hørtes bedre ut må tenke
Klem fra Aillya=) |
|||
|
14. August 2007, 22:30
|
|||
|
|||
|
Nå er selvsagt enhver mening like viktig og enhver har rett til å mene hva man vil. Dog vil jeg understreke at ut fra min kunnskap bør Deathly Hallows oversettes med Dødsrelikviene, eller Dødens relikvier, og ikke Dødstalismanene. Under har har jeg utdypet det hele litt.
Fellestrekket mellom talisman, på engelsk talisman, har et arabisk opphav, og relikvie er at begge antas å magiske krefter, beskyttende magiske krefter& Kunnskapsforlagets blå ordbøker sier om talisman: talisman, en, arab., [«» Definisjon] gjenstand som antas å ha en magisk virkende kraft som verner mot ulykke og trolldom (jf. amulett) Ordet betyr, så vidt jeg husker opprinnelig lykkesmykke eller noe liknende, men det er så lenge siden jeg hadde noe med det språk å gjøre. I alle tilfelle, talisman har som du sier intet med opphavsmannen å gjøre, men er en gjenstand eller et objekt som i seg selv antas å ha eller har beskyttende, og ikke nødvendigvis magisk, kraft. Relikvie, se over, Hallow, som kommer av hailagr, gammel engelsk, som likner det norrøne heilagr. Uttalen, etter hva en venn av meg som er ekspert på islandsk og norrønt målføre, hallogr, som ble forvansket til hallow. ( Det finnes for øvrig to andre klassiske såkalte forvanskninger av ord som jeg kjenner opphavet til: Simsalahbim og hokus pokus filliokus. Begge har religiøst opphav.) Ord henger helt klart sammen med heilag - hellig, som i utgangspunktet betyr utenfra, opphøyet, ukrenkelig& A hallow, er dermed noe hellig, som gjennom tidlig keltisk kristentro gikk mot det vi i dag kan kalle relikvie, som har kraft og verner mot fare, hvor også opphavsmannen er meget viktig. Hallow var derfor gjenstander fra helgener i den tidlige kirke. Gjenstander hvor opphavsmannen også var viktig, og det er på grunn av opphavsmannen at gjenstandene har sin kraft, med andre ord, det vi på norsk i dag kan kalle en relikvie. Skrev også litt om det over, hvor forskjellige relikviene kunne være. Flere av de tidlige relikviene er også tilskrevet enorme magisk krefter, mest kjent i så måte må være den hellige gral, hva nå enn det er for noe. For britiske korsfarerne av gralen "an Hallow", på samme måte som flisen av Kristi kors. Nå har ikke Deathly Hallows noe å gjøre med kristne helgener i så måte, men opphavsmannen, nemlig døden, eller mannen med ljåen som noen kaller ham, er viktig. Det er jo nettopp av det at de kommer fra den andre siden, dødens side, som gjør dem unike og spesielle. Voldemort forstod ikke den fulle dybden av de tre gjenstandene, han så på dem som sterke talismaner, mens de i virkeligheten var så uendelig mye mer. Vi har dessverre ikke lenger noe ord som direkte oversetter hallow, men skulle man forsøke seg på en langvariant, vel ville jeg vel sagt noe slikt som Gjenstandene blitt "helliget" av død eller noe slikt. Med andre ord gjenstandene er spesielle selv i trollmannsverden. En litt utvidet forklaring, men jeg kan i alle tilfelle ikke se talisman fyller den fylden som vi kan finne i begrepet Hallows. Og selv om relikvier ikke heller gjør det, vel så fyller de mer av begrepet Hallow enn talisman gjør. I alle tilfelle etter min mening og ut i fra hva jeg har lest tidligere. Med vennlig hilsen Winter. |
|||
|
16. August 2007, 20:58
|
|||
|
|||
|
takk for svar.
nå tenke jeg egentlig mer på hva intrykk jeg hadde av akkurat hva en "deathly hallow" er for noe, enn opphavet av ordene, nettop fordi det er så vanskelig å oversette direkte... man tenker gjerne noe i den bane at en hallow er en gjendstand som er hellig, men nå syns ikke eg at det virker som om hallowsene blir sett på som akkurat hellige heller da. det som jeg syns er rart med en relikvie er at det vrker som om den har en mer beskyttende verdi eller en samlerverdi (at det er på dette grunnlaget de er så ettertraktet), som noe man bare har i huset på peishyllen? eller noe men besøker for å tilbe e.l.? dette syns jeg at eksemplene du har trukket frem også viser til... men i bøkene virker det som om hallowsene har en mye større bruksverdi for selve eieren. jeg syns magien som ligger i hallowsene minner mer om den som er i talismanene nettop fordi det er snakk om en ting som er magisk i seg selv og som man må BRUKE for å få noe ut av. men kanskje jeg tenker litt for praktisk om dette? kanskje tenker eg litt for likt voldemort? (hmm kanskje EG skal ta over verden en daaag..plysteplystre)
Klem fra Aillya=) |
|||
|
« Next Oldest | Next Newest »
|

Søk
Medlemsliste
Kalender
Hjelp

må tenke