|
Ny enorm sjakkteori
|
|
20. July 2004, 20:35
|
|||
|
|||
|
RE: Ny enorm sjakkteori
Kom nettopp over denne teorien via en nyhetsgruppe jeg abonnerer på.
Kort sagt kan det virke som om Rowling har lagt hint om hva som kommer til å skje i videre bøker i det slaget sjakk som ble spilt i Philosopher's Stone. En person har tenkt ut følgende (kursiv er sitater fra boka): - De sorte brikkene representerer aurorer (eller de på "vår" side) - De hvite brikkene er de onde, death eaters, de har ingen ansikter, noe som kan være et hint til maskene. Valg av brikker blant rollefigurene var også symbolsk og reflekterer personlighetene til Harry, Ron og Hermione. Ron/Knight (springer): Ron er en sann ridder, tapper og godhjertet. Han var aldri en konge eller leder blant vennene sine og valgte derfor ikke den mest logiske brikken (kongen ja). Hermione/Castle (Tårn): Tårn kan kun gå rett frem, og dette gjenspeiler personligheten til Hermione. Harry/Bishop (Løper): Løperen kan kun gå diagonalt på sjakkbrettet, fordi han eh, ikke gjør som andre sier En bishop er også nær kongen (Dumbledore).Sjakktrekkene er det absolutt mest spennende, spillet kan sammenlignes med den andre trollmannskrigen: - The black pawn (sort bonde) blir tatt først av den hvite bonden (Det er alltid bøndene som går først i et sjakkspill - de uskyldige dør først). Dette kan sammenlignes med at Cedric ble drept av Pettigrew (som jo er Voldemorts "pawn"). Their first real shock came when their other knight was taken. The white queen smashed him to the floor and dragged him off the board, where he lay quite still, facedown. - Sirius Black blir drept av Bellatrix Lestrange - Like mange hvite som sorte brikker blir knust = mange, mange dødsfall kommer i bok 6 og 7. - Den sorte dronningen blir tatt. Dette er en av de farligste og sterkeste brikkene i et sjakkspill og kan symbolisere Severus Snape (som jo er spion). - Tårnet som blir tatt er sannsynligvis McGonagall fordi hun er lik Hermione, som også er et tårn. "That's chess!" snapped Ron. "You've got to make some sacrifices! I take one step forward and she'll take me -- that leaves you free to checkmate the king, Harry!" - Ron bestemmer seg for å ofre seg selv, for det er eneste muligheten Harry har til å ta den hvite kongen. Bok 7. He stepped forward, and the white queen pounced. She struck Ron hard across the head with her stone arm, and he crashed to the floor - Bellatrix Lestrange tar livet av Ron The white king took off his crown and threw it at Harry's feet. They had won. The chessmen parted and bowed, leaving the door ahead clear. - Harry dreper Voldemort og overlever selv. Med dette kommer vi altså til å se at Snape, McGonagall og Ron dør før det hele avgjøres. Hva tror dere? Spennende, spennende. Potions wear off. Spells can be broken. But the Dark Mark is forever. ¤S¤L¤Y¤T¤H¤E¤R¤I¤N¤ Gryffindor vs Slytherin ¤ The Daily Prophet |
|||
|
20. July 2004, 20:55
|
|||
|
|||
|
Utrolig interessant teori! Jeg tror egentlig ingen av oss har tenkt på at Ron kanskje dør før.. Ihvertfall har ikke jeg det. Teorien stemmer på en måte med det som har skjedd og det som kan skje, men jeg håper da virkelig at teorien ikke viser seg å ha rett, for jeg vil ikke at Ron skal dø.. Men lille meg kan vel ikke bestemme hvem som skal dø, så jeg får vel bare lese de siste to bøkene og finne meg i at slike ting kan skje.. Men forresten.. Hvis man tar sjakkspillet mer alvorlig, så døde jo ikke Ron da ha ble "felt" av dronningen i PS. Kanskje han bare blir hardt skadet og havner på St. Mungos Hospital, men så risikerte han livet sitt for Harry og for verden, så han blir nesten den store helten. Eller ble dette for dumt?
At han liksom oppnår like mye kjennskap som Harry som den som gjorde slutt på Voldemort, så både Harry og Ron blir like populære.. Jaja.. Jeg har vel en del dumme tanker, jeg..
If you want to know what a man's like, take a good look at how he treats his inferiors, not his equals.- Sirius Black The Chosen Captain - the Boy Who Scored - Whatever they call you these days.- Draco Malfoy It is the unknown we fear when we look upon death and darkness, nothing more.- Albus Dumbledore |
|||
|
20. July 2004, 21:06
|
|||
|
|||
Ingrid Skrev:Kanskje han bare blir hardt skadet og havner på St. Mungos Hospital, men så risikerte han livet sitt for Harry og for verden, så han blir nesten den store helten. Eller ble dette for dumt?Du har jo rett i at han ikke døde i sjakkspillet, så vi får håpe at du har rett. Jeg har heller ingen ønsker om at Ron skal dø, det må da blir helt jævlig for stakkars Harry. Uæh, vil ha bok 6 nå så jeg får se hva som skjer!!! Potions wear off. Spells can be broken. But the Dark Mark is forever. ¤S¤L¤Y¤T¤H¤E¤R¤I¤N¤ Gryffindor vs Slytherin ¤ The Daily Prophet |
|||
|
21. July 2004, 11:38
|
|||
|
|||
|
Oi, dette stemmer jo så langt da... Blir utrolig spennende å se hva som kommer til å skje i bok 6 og 7 da!
|
|||
|
21. July 2004, 12:20
|
|||
|
|||
|
selve teorien er jo spennede og den virker også logisk.
men selv om Ron ble skada bare så ble jo brikken hans ødelagt, og det tror jeg var hele poenget. Ron kunne jo ikke dø i første boka, det ville vært for kjipt. men håper ikke McGonnagal, Snape eller Ron dør. det ville vært for mye å offre. Just for safety's sake, if a big, hairy, older man tells you he has "magic" to show you, then tries to lead you into a dark alleyway... Just Run Away! http://www.potterpuppetpals.com/index.html (morsom Hogwarts-film) |
|||
|
21. July 2004, 16:44
|
|||
|
|||
|
Veldig oppfinnsom og bra teori, etter min mening! Hvordan kommer folk på sånt? Men det kan jo godt hende at mange av Harrys venner "går med". Det hadde jo vært merkelig hvis ALLE de gode overlever og lever lykkelig alle sine dager. De må jo ofre litt. Ikke for det, Harry har jo mistet en veldig viktig person i livet sitt allerede.. (snufs, hyl!)
MEN hvis Snape dør er jeg sikker på at Harry kommer til å innse at han var bitte lite grann glad i ham allikevel.. Hvis Harry overlever, da. Og det tror jeg at han gjør. Kanskje. Hm.
|
|||
|
21. July 2004, 20:33
|
|||
|
|||
|
Noen må nok bli "ofret" ja, men håper teorien er feil når det gjelder Snape!!
Ellers er jo Teorien veldig gjennomført, og som andre har sagt før, den stemmer så langt! Blir veldig spennende å se om vi kan følge denne videre, eller om den viser seg til å være feil! I can teach you how to bottle fame, brew glory, even stopper death -- if you aren't as big a bunch of dunderheads as I usually have to teach." -Snape |
|||
|
21. July 2004, 21:16
|
|||
|
|||
|
veldig spennende. men ville det ikke vært naturlig at de gode var de hvite og de onde de svarte
"Ser'ei - aldri!" sa Fred til professor Uffert og svingte seg opp på limen sin. "Niks, og bare glem å holde kontakten!" sa Frank og besteg sin. "We can only guess." Said Dumbledore. "We might never know." |
|||
|
22. July 2004, 00:35
|
|||
|
|||
|
Snitch: Jeg tenkte også på den, men saken er at de 'onde' må alltid være hvite, nettopp fordi det er de hvite som starter et sjakkslag. Du er ikke riktig ond hvis du sitter passivt og gjør ingenting før de "snille" kommer og angriper deg. Det er klart at den som starter først (hvit!) er 'ond'.
Magh! |
|||
|
22. July 2004, 08:38
|
|||
|
|||
|
Interesann teori, men jeg håper for alt jeg har at den er feil.
Rowling har laget Ron med inspirasjon fra hennes beste venn som hun dedikerte CoS til ikke sant? Og det villde vert ganske utrolig å "drepe" sin beste venn (eller tidligere beste venn, ikke vet jeg...) Den som ikke spør slepper å få løgner til svar Fred Weasley Will send you a Hogwarts toilet seat George Weasley |
|||
|
22. July 2004, 08:46
|
|||
|
|||
Kristert Skrev:Snitch: Jeg tenkte også på den, men saken er at de 'onde' må alltid være hvite, nettopp fordi det er de hvite som starter et sjakkslag. Du er ikke riktig ond hvis du sitter passivt og gjør ingenting før de "snille" kommer og angriper deg. Det er klart at den som starter først (hvit!) er 'ond'.jo, tenkte faktisk litt på akkurat det. prøver bare å finne noen svake punkt i teorien, det ville jo være litt trist viss den skulle vise seg å stemme... "Ser'ei - aldri!" sa Fred til professor Uffert og svingte seg opp på limen sin. "Niks, og bare glem å holde kontakten!" sa Frank og besteg sin. "We can only guess." Said Dumbledore. "We might never know." |
|||
|
22. July 2004, 08:50
|
|||
|
|||
|
Dette kan jo bety at Ron blir en svartespaner og vil drepe mange deth eters, og da kan vi trøste oss med at når han dør kommer vi aldri til å få vite om det
Den som ikke spør slepper å få løgner til svar Fred Weasley Will send you a Hogwarts toilet seat George Weasley |
|||
|
24. July 2004, 19:29
|
|||
|
|||
Snitch Skrev:veldig spennende. men ville det ikke vært naturlig at de gode var de hvite og de onde de svarteMen har kanskje ikke Harry mareritt om den hvite, ekle huden til Voldemort? Og Harry har jo svart hår...
'I see you are - ' 'Dumbledore's man through and through,' said Harry. 'That's right.' |
|||
|
24. July 2004, 21:19
|
|||
|
|||
|
Litt for overfladisk for meg. Tror det er for uviktig å snakke om hår- og hudfarge. Symbolikk blir mer sentralt - hva slags vet jeg ikke.
![]() (Yay, post nummer 100!) Magh! |
|||
|
24. July 2004, 21:30
|
|||
|
|||
|
Enig med deg Kristert, tror hår- og hudfarge er uvesentlig i denne sammenhengen.
"Ser'ei - aldri!" sa Fred til professor Uffert og svingte seg opp på limen sin. "Niks, og bare glem å holde kontakten!" sa Frank og besteg sin. "We can only guess." Said Dumbledore. "We might never know." |
|||
|
« Next Oldest | Next Newest »
|

Søk
Medlemsliste
Kalender
Hjelp

En bishop er også nær kongen (Dumbledore).

At han liksom oppnår like mye kjennskap som Harry som den som gjorde slutt på Voldemort, så både Harry og Ron blir like populære.. Jaja.. Jeg har vel en del dumme tanker, jeg..