|
Befaliusforbannelsen - -harrys evne til å motså denne...
|
|
24. June 2005, 23:24
|
|||
|
|||
|
RE: Befaliusforbannelsen - -harrys evne til å motså denne...
Det er en ting jeg har lurt på ganske lenge, og ingen jeg har spurt har kunnet svare meg... I den fjerde boka lærer jo den FALSKE Galøye-Bister (husker ikke hva `bedrageren` heter) Harry å motstå befaliusforbannelsen: Hvorfor gjør han egentlig det? Det at Harry hvertfall til en viss grad kan motstå denne er jo en relativt viktig del av kirkegårdscenen hvor Voldemort gjenoppstår. Dessuten er det jo en fordel for Harry å kunne dette i flere tilfeller, så hvorfor vil en FIENDE lære ham det? -Følger dere tankegangen?
|
|||
|
24. June 2005, 23:34
|
|||
|
|||
|
Du har et poeng der... Men han måtte vel framstilles som Galøye, og da måtte han vel lære dem noe? Han måtte vel gjøre det som ble forventa at Galøye skulle gjøre, nemlig komme på en sprø, egentlig litt farlig læringmetode, som innbar praksis og "konstant årvåkenhet", og fordi han skulle lære dem å motstå svartekunst, så måtte han vel lære Harry det da. Og kanskje det kun var ren nysgjerrighet som drev ham - tenk om han faktisk klarte å motstå, liksom?
I'm serious! He's got three Piston Cups! He did WHAT in his cup? |
|||
|
24. June 2005, 23:36
|
|||
|
|||
|
Hei, du må være ny her, så først av alt, velkommen til THH, etter min mening, det beste norske HP forumet
Så.. Ja, jeg skjønner hva du mener.. Egentlig vet jeg ikke.. Du har ett godt poeng der faktisk: :Men han kunne jo ikke vite at MoldieDort (Voldemort, haha. Min dårlige humor tar over igjenn...) skulle bruke den på Harry. (Endten var han en sanseløs idiot (good job, idiot!!) eller så var han på Harry's side) Altså, han var en idiot! Kan godt være noen andre grunner, men jeg aner vel ikke noe mer enn du gjør: :
"I wanted everything for little while,why shouldn't I? I wanted to know what he was like...~" |
|||
|
24. June 2005, 23:49
|
|||
|
|||
|
Hmm... Du sier noe med det. Jeg vet ikke helt, men det er noe i det Lavender sier:
Ren nysgjerrighet? Eller at rett og slett måtte gjøre som Galøye Bister hadde gjort? Du gav meg noe å tenke på der, hildegunn. Tror jeg må gruble litt på den
[color=powderblue]TO |
|||
|
25. June 2005, 00:53
|
|||
|
|||
|
Hmm. Det var et godt spørsmål det der ja.
Kanskje det er fordi (eller, det må det vel være også?) at Rowling ville at leserne skulle "bli kjent" med The Unforgivable Curses, og derfor hadde leksjon med de i Defence. Ellers så kan det hende at Crouch jr. var besatt på å vise dem det, og derfor.. ja. Men det tror jeg ikke. Kanskje han bare ville "overdrive" Moody litt, så han ville forberede dem på de verste forbannelsene som fantes? Det eneste jeg vet er at det er et godt spørsmål som det er vanskelig å gi svar på. Little darling, it's been a long cold lonely winter Little darling, it feels like years since it's been here Here comes the sun And I say it's allright Across the Universe ~ HP Accio |
|||
|
25. June 2005, 21:44
|
|||
|
|||
|
men i bøkene står det jo også at han prøvde den på alle i klassen, men at Harry viste motstand av seg selv, han gjorde det innstintivt, og da var det jo bare en fordel for Crouch å kunne si det til Voldie at Harry kunne kaste av seg forbannelsen! ... var det fornuftig?
The pure and simple truth is never pure and rarely simple. Of course, how naive. After all, I did just wake up one day and say, "You know what? I want to be gay. After all, being discriminated against by a huge fraction of society and having limited rights is GREAT fun!" |
|||
|
25. June 2005, 21:58
|
|||
|
|||
|
Crouch jr. sa jo at han måtte få Harry til å stole på seg, da... det hadde vel kanskje noe med det å gjøre? Den ekte Moody ville vel gjort det, og ingen måtte jo få mistanke.
Nirvana, Dream Theater, Metallica, Liquid Tension Experiment, Tori Amos, Mew, Sonata Arctica, Gåte, Kaizers Orchestra, Lumsk, Megadeth, System of a Down, Guns N' Roses, Coldplay, Marit Larsen, Franz Ferdinand, Foo Fighters, Audioslave, Red Hot Chili Peppers, Vamp, BigBang |
|||
|
25. June 2005, 22:12
|
|||
|
|||
|
For det første ville Kroek jr. (eller Crouch, da, for dere innbarka Bugge-hatere) forberede og lære opp Harry så han kom så langt som mulig i tretrollmannssturneringen og fram til pokal-flyttnøkkelen først, slik at han havnet rett i hendene på Mørkets Herre. Han visste jo at Harry ikke ville klare å stå imot Voldemort i lengden, hvilket han jo ikke gjorde...
Men det forbauser meg hvor godt Kroek spilte.. Jeg synes seriøst det var leit at han ikke var den virkelige Galøye. Jeg fikk oppriktig ærefrykt for mannen! Han var nesten på samme høyde som Humlesnurr i autoritet i mine øyne, og så viste det seg at han bare var en simpel dødsseter. Her tilbrakte jeg "et skoleår" med harry, ble kjent med en kul mann som tok harry i forsvar osv, osv, og så blir han avslørt, og den virkelige Bister er den samme, men likevel fremmed igjen. Dramatisk interessant. Håsblås, faktisk.. Molde! Jeg har flytta til Molde!!! Nitwit, Oddment, Blubber and Tweak! |
|||
|
25. June 2005, 23:38
|
|||
|
|||
|
Endelig har jeg kommet til et sted hvor folk har forslag til svar på spørsmålet! Tusen takk folkens! -Fortsett å gruble...!
![]() Det er litt lenge siden jeg leste GoF, men er det kun i den ene timen Harry motstår forbannelsen, eller gjør han flere forsøk sammen med den falske Galøye-Bister? |
|||
|
22. July 2005, 18:49
|
|||
|
|||
|
Sier ikke "Mad-Eye" Moody (Crouch jr) at han hadde snakket med Dumbledore om det, og at Dumbledore mente at de trengte å lære seg tegnene til de "unforgivable cures" pga. at Voldemort begynnte å bli sterkere. Den ekte "Mad-Eye" Moody hadde sikkert avtalt dette med Dumbledore før Crouch jr overtok livet til "Mad-Eye" Moody. Så da hadde han nøtt til å lære dem det.
|
|||
|
9. August 2005, 15:22
|
|||
|
|||
|
Jeg tror ikke Bister lærte dem det fordi han var opptatt av Svartekunster,det er han sikkert,men han hadde jo ikke en gang lov til å gjøre det,så jeg tror det er noen andre grunner som ligger under selv om jeg ikke er sikker på hvilke.
Jeg tror det har noe med det at han prøvde å få Harry til å stole på han og ønsket han hadde om å overbevise alle om at han gjorde alt han kunne for å beskytte dem ved å lære dem slikt forsvar. |
|||
|
« Next Oldest | Next Newest »
|

Søk
Medlemsliste
Kalender
Hjelp

: