Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Angrep på hp-bøkene - Djevelens verk?
25. August 2005, 20:57
RE: Angrep på hp-bøkene - Djevelens verk?
Det er mange grupper som angriper Harry Potter-bøkene.
Har hatt fremføring om akkrat dette temaet, så jeg kan gi et eksempel. Det er visse kristene trosretninger (hvilket jeg kaller over-kristene) som påstår at Harry Potter er djevelens verk. De mener at JK Rowling prøver å lure barna inn i okkult tro og at HP-bøkene er en del av djevelens plan. Gjør dette JKR til djevelen?
Beviser de hevder understreker dette med "djevelen" er blant annet Harrys arr, som er formet som et lyn; da djevelen forlot himmelen, dro han visstnok i form av et lyn fra himmelen, og overkristenene mener at arret representerer djevelen.
En annen ting de mener er at magien som utføres i bøkene er okkulte greier.

Vel, min mening: Syns alt dette er bare idioti. Hvor mange barn som har lest harry potter har gått av gårde og drevet med okkulte greier? Hvor mange barn har begynt å tilbe djevelen? Ingen! Dette er genial litteratur som får fantasien i sving, og absolutt ikke noe "djevelens verk"-piss.

Hva mener dere?

No buildings will fall down
no quake will split the ground
the sun won't swallow the sky
statues will not cry.

Pompel og Pilt
Besøk denne brukerens hjemmeside Finn alle innlegg av denne brukeren
Siter denne meldingen i et svar
25. August 2005, 21:13

true 'dat, Nill, sier Jordbær. Hun synes alt er bare bull. Det eneste man lærer er bedre engelsk/norsk og får bedre fantasi.

"Draco likes Jordbær. He hates you D;<"
{ Jordbær poster i tredjeperson fordi hun har alt for mye sukker i blodet }
{Radio : Lemon Demon - The Ultimate Showdown of Ultimate Destiny.}
- Min Online Tegneserie -
25. August 2005, 21:42

Dette kan vel egentlig plasseres under bok 1-5? Handler om HP, lukter HP, smaker HP, ER OM HP! Big Grin

Potions wear off. Spells can be broken. But the Dark Mark is forever.
¤S¤L¤Y¤T¤H¤E¤R¤I¤N¤
Gryffindor vs Slytherin ¤ The Daily Prophet
25. August 2005, 22:11

Jeg syns det blir helt patetisk å kalle HP djevelens verk, bannlyse bøkene o.l. Vitner om lite kunnskap og lite kjennskap til bøkene... Hadde de som kalte bøkene for dette lest dem, så hadde de kanskje fått med seg at Harry faktisk bekjemper ondskap, og at ingen prøver å omvende småbarn til okkultisme eller noe.
Herregud.

Siriusly!

"HERMY! WHERE HAGGER!"
- Grawp
Finn alle innlegg av denne brukeren
26. August 2005, 10:33

Det er helt vilt hvor mye dumme mennesker det finnes der ute i verden. Harry Potter er jo ikke på noen måte farlig (utenom kanskje en viss avhengighet som av og til oppstår Wink ) og J.K. Rowling skriver som en gud, hvertfall ikke en djevel! Syke, syke mennesker...

Ajaj!
Twitter: @SofieElisabeth

Wooppsidaisy!
26. August 2005, 11:15

la dem mene hva de vil, men ikke forvent at vi andre følger etter. de kan få hate HP-bøkene alt de vil for min del, det bryr meg egentlig ikke. det er jo tross alt de som taper på det, ikke vi. vi får jo lest bøkene uansett hva en gjeng ekstremister som ikke har noe bedre å gjøre mener!

The pure and simple truth is never pure and rarely simple.
Of course, how naive. After all, I did just wake up one day and say, "You know what? I want to be gay. After all, being discriminated against by a huge fraction of society and having limited rights is GREAT fun!"
26. August 2005, 12:15

Nilboriel Skrev:Beviser de hevder understreker dette med "djevelen" er blant annet Harrys arr, som er formet som et lyn; da djevelen forlot himmelen, dro han visstnok i form av et lyn fra himmelen, og overkristenene mener at arret representerer djevelen.
Andre (som meg) mener at det lynformede arret gitt av Voldemort, er et symbol på nazismen. Altså, Hitlers kompiser, Schutz Staffel hadde to S'er formet som lyn som sitt symbol.

I og med at Voldie også er temmelig gira på å utrydde andre raser enn renrasede trollmenn virker det ikke så dumt at tegnet som blir igjen etter Voldies Avada Kedavra er samme tegn som SS brukte.

Okei, veldig rotete.

Potions wear off. Spells can be broken. But the Dark Mark is forever.
¤S¤L¤Y¤T¤H¤E¤R¤I¤N¤
Gryffindor vs Slytherin ¤ The Daily Prophet
26. August 2005, 12:40

Syntes det er helt idiotisk å holde på sånn. Noen av disse ekstreme kristenfolkene (også kalt Levende Ord) overdriver noe vanvittig. Både i sin egen tro og oppfatning av andre ting.

Harry Potter bøkene er en helt genial fantasy serie lest av millioner av mennesker verden rundt. Såvidt jeg har fått med meg har ikke noen av de blitt gal som følge av at Harry Potter prøver å redde verden fra ondskapen!

[color=powderblue]TO
27. August 2005, 08:01

Ja når det kommer såå tydeligfram at heltene våre, harry potter og gjengen hans prøver å bekjempedet onde. Det får jo barn til å ville bli som Harry Potter og vennene hans. De snille. Det er jo ingen barn som går rundt å tenker "skulle ønske jeg var Voldemort. Han er ond og slem. og så taper han hele tiden. jeej"

Klem fra Aillya=)
27. August 2005, 09:53

Jeg synes folk sammenlikner det meste med religioner og sånn, så det var vel egentlig ikke en sååå stor overraskelse, men det er fortsatt helt patetisk.

Nirvana, Dream Theater, Metallica, Liquid Tension Experiment, Tori Amos, Mew, Sonata Arctica, Gåte, Kaizers Orchestra, Lumsk, Megadeth, System of a Down, Guns N' Roses, Coldplay, Marit Larsen, Franz Ferdinand, Foo Fighters, Audioslave, Red Hot Chili Peppers, Vamp, BigBang
27. August 2005, 10:49

Litt patetisk, ja. Eller egentlig veldig. Men folk må jo få tro det de vil, ikkje sant? Men Harry Potter, djevelens verk, haha, det fikk meg nesten til å le Wink
Men det eneste HP gjør, er vel å gi oss leselyst og fantasi Wink

[color=#FF0000]
30. August 2005, 15:56

Det som er verre er vel at dette ikke bare gjelder de såkalte "ytterliggående ekstremistene". Også vår alles venn, nåværende pave Benedict 16. (Josef Ratzinger) har gått kraftig ut mot HP-bøkene. :angry:

When you're standing at the crossroads,
Don't know which path to choose,
Let me come along.
Cause even if you are wrong...
I'll stand by you
31. August 2005, 16:59

Della Skrev:Syntes det er helt idiotisk å holde på sånn. Noen av disse ekstreme kristenfolkene (også kalt Levende Ord) overdriver noe vanvittig. Både i sin egen tro og oppfatning av andre ting.
Vel, levende ord er vel kanskje ikke de værste? Kjenner selv Levende Ord folk som liker Harry potter...

I can teach you how to bottle fame, brew glory, even stopper death -- if you aren't as big a bunch of dunderheads as I usually have to teach."
-Snape
31. August 2005, 18:27

Det er jo samme hvilken religion det handler om. (Eller andre områder) Folk som er fanatisk, er ofte farlige. Jeg har ingenting imot religion, men det er et faktum at mange kriger i vår verden er blitt startet pga det. Hvis vi mennesker kunne tolere at naboen tror noe annet enn oss selv, uten å mene han tror feil hadde det vært bedre. Religion finnes mye pga at mennesker trenger å tro at det er en større mening med alt dette. Og det er helt greit, men hvorfor ikke tolerer at naboen trenger noe annet enn deg?...

Ok. vet jeg sporet av. Uansett så er det vel det at det finnes magi, men ikke religion i bøkene til JKR som kanskje er værts for de fanatiske der ute. Og det finnes vel ikke tvil om at JKR gir mersmak til fantasy lesing. Og det er ikke mange fantasy eventyr som er forankret i f.eks kristendom. (noe er det sikker for jeg har ikke lest alt) De fleste fantasy historier er jo lagt til en verden som er laget av forfatteren, langt tilbake, eller frem i tid, osv. Dessuten er det vel mange som reagerer på hvor utrolig stor oppmerksomhet og på den måten makt HP har fått.

7 bøker, hva nå?
31. August 2005, 20:53

"Religion finnes fordi menneske trenger å tro på at det er en mening med alt dette ?" Kunne diskutere lenge på akkurat den setninge.. men skal ikke med mindre noen ikke er interresserte. ??

Altså, vi må jo forstå at folk som mener Harry Potter er farlig, ikke liker Harry Potter, uansett hvor teit vi synes det er. Hadde du over alt på denne jord vært overbevist om at iskrem var kilden til all ondskap, så ville nok ikke du gitt barna dine iskrem! Alt jeg sier er at vi må prøve å se deres side av saken også!

I can teach you how to bottle fame, brew glory, even stopper death -- if you aren't as big a bunch of dunderheads as I usually have to teach."
-Snape
Post Reply 

Forumhopp: