Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Invisibility cloak - Eller usynlighetskappen hvis du vil.
18. January 2006, 18:40
RE: Invisibility cloak - Eller usynlighetskappen hvis du vil.
Jeg bare lurer på en ting.

En venn av meg og jeg snakket om Invisibility Cloaks i fysikken i dag, og kom innpå det med størrelsen på den.

For, hvor stor er egentlig kappen?

Greit nok, kappen klarer å dekke dem da de er små og søte i de to første bøkene, men de vokser jo? Hvordan er det mulig at den klarer å dekke tre store mennesker i OotP? (Vel, Ron må jo bøye seg for at ikke anklene skal syns, men han er alikevel under den.)
Kappen skal jo passe til én mann (altså James), så hvordan klarer den da å dekke tre mennesker samtidig? Er det mye stoff på en slik kappe?

Bare meg og mine funderier.. Wizard Harry

Little darling, it's been a long cold lonely winter
Little darling, it feels like years since it's been here
Here comes the sun
And I say it's allright

Across the Universe ~ HP Accio
Besøk denne brukerens hjemmeside Finn alle innlegg av denne brukeren
Siter denne meldingen i et svar
18. January 2006, 19:02

Det var vel snakk om at Norbert også får noen lunde plass der, er det ikke? Blir ikke han fraktet til det høye tårnet under unynelighetskappen han og? Når han begynner å bli stor, så vil vel dette by på problemer?

Kanskje kappen er så magisk at den "utvide" seg litt etter behov også?

I can teach you how to bottle fame, brew glory, even stopper death -- if you aren't as big a bunch of dunderheads as I usually have to teach."
-Snape
Finn alle innlegg av denne brukeren
18. January 2006, 21:22

De skriver i Hbp at den begynte å bli litt liten for Herrmy, Ron og Harry på ein gong. Big Grin Ron var visst blitt så høy at føttene syntes og han måtte gå krumbøyd.

-Tonks- Skrev:Det var vel snakk om at Norbert også får noen lunde plass der, er det ikke? Blir ikke han fraktet til det høye tårnet under unynelighetskappen han og? Når han begynner å bli stor, så vil vel dette by på problemer?
Jo, men var ikke han i en kasse? og ikke helt voksen heller?

Machbeth. Botanisk hake. Demonkrati
19. January 2006, 22:06

Nei, men han begynte vel å bli stor, gjorde han ikke? var han i en kasse? Hmm, Da ser vi hva vi glemmer etter en stund uten å ha lest boken, "Dummemeg" Smile

I can teach you how to bottle fame, brew glory, even stopper death -- if you aren't as big a bunch of dunderheads as I usually have to teach."
-Snape
20. January 2006, 15:31

Jar lurt veldig på dette i det siste jeg også. Han putter den i lomma! Så da sitter jeg der med 2 spørsmål.
Er lommene til Harry Potter veldig store?
Eller er kappen veldig liten?

Gah...irriterende.

M.E.L.K.
20. January 2006, 16:15

Fred Skrev:Jar lurt veldig på dette i det siste jeg også. Han putter den i lomma! Så da sitter jeg der med 2 spørsmål.
Er lommene til Harry Potter veldig store?
Eller er kappen veldig liten?

Gah...irriterende.
Eller kanskje det er stoffet som er så tynt at det ikke blir en stor bylt når man bretter den sammen? Tenk hvor greit det hadde vært når man pakker gymtøy.. Big Grin

Norbert ble transportert i en kasse, ja. 'Mione og Harry slet jo med å bære kassa, så den var nok litt stor og tung. Men da var jo de mindre, og hadde ikke så mye problemer med å få nok kappe over seg.

Here comes the sun
And I say it's allright

20. January 2006, 16:36

Den kan vel ikkje være stor...? Husker ikkje hvilken bok det var, men i en av bøkene, var det ikkje sånn at Harry ble bedt om å stappe The Invisibility cloak i lomma...? What?

" 'Giving up' is what kills people. It's only when a person refuses to give up no matter what that they earn the right to walk down humanity's noble pathway." ~ Alucard

dA'en min C:
21. January 2006, 18:08

Jo, men han har den vel òg i sekken, i alle fall i HBP sier jo Dumbledore at han alltid skal ha den med seg, og det er joi ikke alltid at han går med sekk...

I...must...not...look...like...a...baboon's...backside...
1. February 2006, 14:28

På meg virker det som kappen er laget av et tynt materiale som man kan krølle/brette sammen så mye at den får plass i en gjennomsnitts- lomme, og som samtidig er slitesterkt (bare tenk på hvor mye han har dratt den med seg overalt!)
Men det med størrelsen er litt værre; noen ganger virker det som om den er veldig stor (som i de første bøkene m. drage kassen ol.), mens andre ganger virker den betydelig mindre(feks. det at Ron må bøye seg for at ikke beina skal vises, og i HPB på toget i Dracos kupe: føtten til Harry vises litt).
Så utifra det man får intrykk så må kappen være ganske stor..

Forresten; det heter jo usynlighetskappe, så tror dere den ser ut som en kappe, eller er den kanskje laget som en stor runding eller en slags firkant?
(Hvis man legger den flatt på gulvet)
Selv ser jeg for meg at den er rund, og at det fra sentrum og ut er snakk om en lengde på ca. 1,5 - 2 meter eller noe...

~Det er ikke evnene våre som viser hvem vi egentlig er, det er valgene vi tar~
1. February 2006, 15:33

Tja, jeg har vel egentlig alltid sett den for meg som en slags firkant Wink

When you're standing at the crossroads,
Don't know which path to choose,
Let me come along.
Cause even if you are wrong...
I'll stand by you
3. February 2006, 17:04

[color=#A4A2A2]Jeg hadde egentlig trodde det var en... kappe. Med hette og armer og slikt. Men... kanskje det er mer "pleddaktig"? Blues

En ting til. Kan det være mulig at det er hår fra en Demidølg/Demiguise i kappestoffet? For, det står;

[quote]Demidølgen kan observeres i Det fjerne

Here comes the sun
And I say it's allright

3. February 2006, 19:46

[quote="Majo"][color=#000000]Jeg hadde egentlig trodde det var en... kappe. Med hette og armer og slikt. Men... kanskje det er mer "pleddaktig"? Blues

En ting til. Kan det være mulig at det er hår fra en Demidølg/Demiguise i kappestoffet? For, det står;

" 'Giving up' is what kills people. It's only when a person refuses to give up no matter what that they earn the right to walk down humanity's noble pathway." ~ Alucard

dA'en min C:
3. February 2006, 20:20

Jeg velger å tro at siden kappene er så dyre, er det blitt lagt inn en eller annen slags formel son gjør at den tilpasser seg formålet til en viss grad. (litt... stretch, på en måte?)

The pure and simple truth is never pure and rarely simple.
Of course, how naive. After all, I did just wake up one day and say, "You know what? I want to be gay. After all, being discriminated against by a huge fraction of society and having limited rights is GREAT fun!"
4. February 2006, 13:19

[quote="Majo"][color=#000000]Jeg hadde egentlig trodde det var en... kappe. Med hette og armer og slikt. Men... kanskje det er mer "pleddaktig"? Blues

When you're standing at the crossroads,
Don't know which path to choose,
Let me come along.
Cause even if you are wrong...
I'll stand by you
8. February 2006, 13:44

[color=#8D38C9][quote="J. K. Potter"][quote="Majo"]Jeg hadde egentlig trodde det var en... kappe. Med hette og armer og slikt. Men... kanskje det er mer "pleddaktig"? Blues

~Det er ikke evnene våre som viser hvem vi egentlig er, det er valgene vi tar~
Post Reply 

Forumhopp: