|
HP - barnebøker?
|
|
13. January 2011, 20:56
|
|||
|
|||
|
RE: HP - barnebøker?
Før ville jeg sagt at Harry Potter er barnebøker, men etter flere års refleksjon vil jeg si at det ikke er det. De første bøkene er lett og lese og passer godt til barn, men etter hvert blir det mere og sette seg inn i og språket blir mer avansert. Skjønner ikke hvordan små barn kan lese de siste bøkene og samtidig ha glede av det og forstå innholdet.
Men hvem bryr seg i det store og hele? Jeg synes serien passer for alle, jeg har hatt glede av de helt siden jeg var 7 år og jeg vet at jeg kommer til å elske bøkene til min dødsdag. For herrregud, det er ganske sykt hvilken påvirkning Harry Potter serien har hatt på verden. Husker hvordan det var før DH ble utgitt. På forumene rundt om i verden satt det millioner, alle med hver sin historie, men alle med én felles lidenskap: Harry Potter. Og alle like engasjerte. For en serie, og for en forfatter! "The mudblood is talking to Kreacher, Kreacher will pretend he cannot hear.." |
|||
|
13. January 2011, 22:11
|
|||
|
|||
|
Enig med deg, LunaL. Spiller det egentlig noen rolle om det er barnebøker eller ikke? Hvis jeg hadde likt Ole Brumm bøkene skikkelig godt så hadde jeg ikke brydd meg om det var barnebøker (ikke at jeg leser ole brumm da). Liker de første bøkene kjempegodt selvom de kanskje er mer beregnet til barn
|
|||
|
18. January 2011, 21:53
|
|||
|
|||
|
Jeg tror at noe av det som gjør Harry Potter bøkene til så utrolig gode barnebøker er at de også passer for voksne. Allalderbøker er det noen som kaller det. Det er noe ved dem som gjør at voksne liker bøkene like godt, om ikke vel så godt som barn liker dem. Det mener jeg er et kjennetegn på en god barnebok. Hvis du ser på de bøkene som holder stand gjenom lengre tid så tror jeg det er en tendens at voksne også koser seg med å lese bøkene. Som voksen er det utrolig koslig å lese HP bøkene for barn, ved å leve seg litt inn i barnets opplevelse kan man oppleve to sider av boka samtidig.
Men man kan også se på at de tre første bøkene nok helt klart er barnebøker (som uten problem kan leses av voksne), så er jeg av den opfatning at etter dette blir bøkene mer og mer voksne/ungdmsbøker. Min lillesøster på 12år har hørt alle bøkene på lydbok vi leste første nå, jeg er litt usikker på hvor lurt det er, for de to siste er ikke barnebøker. Vi som har vokst opp med Harry, som jeg som ble elleve mens vi lese første bok, og den siste leste jeg vel da jeg var atten/nitten. Vi var jo hele tiden på Harrys allder, vi gjenomgikk mye av den samme utviklingen som Harry og co. Jeg tor vi er i en særposisjon i så måte siden vi har vokst opp med dette, de som leser bøkene senere vill ikke ha den samme "vente på neste bok" delen av eventyret. Jeg er enig med LunaL i at det spiller vel ingen rolle i det store og det hele, bøkene er fantastiske, og om det er barnebøker eller ikke har ingen betydning. Håper ikke dette ble ett altfor uklart innlegg.. "Dåsemikkel, Bælje, Snurrepiperi, Klyp! Takk for oppmerksomheten!" Albus Humlesnurr "Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?" Albus Dumbledore |
|||
|
« Next Oldest | Next Newest »
|

Søk
Medlemsliste
Kalender
Hjelp