Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Reparo - Hvor er grensen?
17. September 2006, 17:02
RE: Reparo - Hvor er grensen?
Jeg har tenkt litt på en ting, etterat jeg (igjenn) også begynt jeg å lure på hvor grensen på å kunne reparere noe med reparo-formelen.

EKS:
I PoA så treffer jo Nimbus 2000 the Womping Willow, men den kan ikke repareres. Ikke engang læreren i trylleformler kan det.

I HBP så knuser Crabbe eller Goyle en vase utenfor TRR, som Hermione reparere.

I...must...not...look...like...a...baboon's...backside...
Finn alle innlegg av denne brukeren
Siter denne meldingen i et svar
17. September 2006, 17:20

Kansje fordi på sopelimer er forskjellige heksinger og tyllerier lagt på og de kan ikke hentes tilbake med en reparo formel...What?

The Pentagram the secret guardian of magic.
18. September 2006, 10:21

Gjelder ikke det tryllestaver også?
Når Ron ødelegger tryllestaven sin i Cos så sier han at han blir nødt til å få seg en ny en, men at det ikke er så enkelt fordi tryllestaver er ganske dyre.
Kanskje det er slik at ting som tryllestaver og sopelimer ret og slett bare mister futten\blir "vanlige" kosteskaft og trepinner uten magisk kraft?
Magien blir rett og slett borte...
Det er jo slik at tryllestaven velger sin eier, og da er det jo magi inne i bildet.
Til sammenligning så er jo feks. en vase bare en helt "normal" gjenstand, og noe som man også kan reparere med superlim (men da blir ikke resultatet like bra som med reparo-formelen selvfølgelig). Wink

Kanskje grensen rett og slett er slik at man kan bruke reparo-formelen på "vanlige" ting som vaser, møbler ol., men ikke på ting som er magiske som tryllestaver, sopelimer, morroprodukter (de lever nesten av seg selv, men mister som oftest futten etterhvert) osv.

EDIT: Kom på at Gygrid forteller i PS til Olliviander at han fortsatt har bitene (tryllestaven ble jo ødelagt av magidepartementet sier han), og da sier Olliviander: "Men du bruker dem vel ikke?" Eller noe i den duren.
Det kan tyde på at tryllestaver kan fungere (i hvert fall delvis), selv om de er ødelagte.

Okei, ble litt rotete dette her, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener Tongue

~Det er ikke evnene våre som viser hvem vi egentlig er, det er valgene vi tar~
18. September 2006, 13:40

Katie Skrev:Det kan tyde på at tryllestaver kan fungere (i hvert fall delvis), selv om de er ødelagte.
Og det har vi jo bevis for. Hagrid har jo paraplyen sin, som inneholder biter fra den Tongue

Før: White Sisu
Nå: Tuomas
-----------------------
"Death's got an Invisibility Cloak?"
-----------------------
"Beautiful, aren't they, eh, Harry? We'll be studyin' weapons this term."
Besøk denne brukerens hjemmeside Finn alle innlegg av denne brukeren
18. September 2006, 16:29

Olivander er kanske litt nervøs for at det skal oppstå "uheldige" situasjoner dersom Hagrid bruker tryllestaven? Vi husker jo hva som skjedde etter at Ron tapet sammen sin brukne stav... Laugh

Men allikevel så fikk han jo blant annet fyr på peisen, og gitt Dudley grisehale!

"Frank, jeg tror vi har vokst fra almen skolegang". Fred Wiltersen.
"That was bloody brilliant!" Ronny Wiltersen.
18. September 2006, 21:04

Smurf80 Skrev:Men allikevel så fikk han jo blant annet fyr på peisen, og gitt Dudley grisehale!
[color=#FDD017]Ja, og i boken står det jo (norsk versjon): "Men du bruker dem vel ikke?", sa herr Olivander skarpt.

Før: White Sisu
Nå: Tuomas
-----------------------
"Death's got an Invisibility Cloak?"
-----------------------
"Beautiful, aren't they, eh, Harry? We'll be studyin' weapons this term."
Besøk denne brukerens hjemmeside Finn alle innlegg av denne brukeren
17. March 2007, 17:12

Enig!
Men hvorfor bruker ikke Harry reparo-formelen på klokka si i GoF? Klokka er jo en helt normal muggle-ting som da i følge teorien til Kathi burde kunnes repareres med en formel. Men det tenker ikke Harry på... Men så kan han vere litt treg noen ganger og, da Laugh

Likheter mellom kjærlighet og krig:
Lett å starte
Vanskelig å stoppe
Umulig å glemme
Post Reply 

Forumhopp: