Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Smørterøl/butterbeer - Uten alkohol? eller?
2. May 2006, 21:53
RE: Smørterøl/butterbeer - Uten alkohol? eller?
Altså.. Er det noen som kan mere om dette berømte ølet enn meg? De drikker det jo før de er "gamle nok", gjør de ikke? Så det er uten alkohol? Eller?

Lurer jammen meg på hvordan "smør-øl" smaker! Wow
Finn alle innlegg av denne brukeren
Siter denne meldingen i et svar
2. May 2006, 22:02

Det har jeg også lurt litt på. Mulig at de har en lavere aldersgrense for kjøp av alkohol i magiverdenen, akkurat som at man i hekserisamfunnet blir myndig i en alder av 17 år, mens man i gompenes verden er myndig som 18-åring.

Harry har vel også drukket andre drikker som man etter navnet skulle tro at inneholdt alkohol.

- Scorpy -
Besøk denne brukerens hjemmeside Finn alle innlegg av denne brukeren
2. May 2006, 22:17

Jeg tror smørterøl er alkoholfritt. Ronny fikk jo et meget strengt blikk fra Hermine når han (i bok fem mens de venta på at de andre i HL skulle dukke opp) sa at han ville smake på en ildwhisky på Galthode, i det minste så er vel den alkoholiske lavalder (morsomt ord) 17år alså når man er myndig akurat som i gompeverden..

"Dåsemikkel, Bælje, Snurrepiperi, Klyp! Takk for oppmerksomheten!" Albus Humlesnurr

"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Albus Dumbledore
2. May 2006, 22:23

Jeg har alltid hatt en følelse av at butterbeer må smake omtrent som "Snarøl", som er en drikk faren min pleier å lage til jul og selskaper (PS: Det er alkoholfritt og 100% lovlig å lage, bare så det er sagt Cool ).

- Scorpy -
2. May 2006, 23:16

Scorpy: Kjenner til snarølet! Er kanskje en god sammenligning det, ja! Smile
3. May 2006, 07:14

Jeg tror Butterbeer inneholder alkohol. Men i veldig små mengder. Winky blir jo full på det, så noe alkohol tror jeg faktisk at det inneholder.

Fant dette på HP lexicon:
Sitat:Very popular drink served cold in bottles or hot by the mug ("foaming tankards of hot butterbeer") at the Three Broomsticks. house-elves can get drunk on butterbeer, but it doesn't have that effect on humans (GF21).

Altså: Jeg tror at butterbeer inneholder litt alkohol. Ikke nok til at mennesker blir fulle (hvis ikke de drikker litervis av det da Rolleyes ), men nok til at små house-elves blir drita.. Smile

Forresten: Hva er aldersgrensa på alkohol i England? De har jo en helt annen drikkekultur enn det vi har, så det er kanskje ikke så rart at barn og unge får drikke en drikk med bitte-litt alkohol i.
3. May 2006, 09:40

Enig med deg MissK. men jeg tror den kan samenliknes med Cider som det er 0,7 prosent alc i. den får alle barn som er over 9 år i norge lov å drikke av foreldrene. det er umulig å bli drita på sånn Cider. (du klarer ikke drikke nok) mens en liten husnisse som er 3dobbelt så liten som en 10 årig meneske blir drita..=P

jeg vil gjerne få lov til å si et par ord. Og her kommer de: Dåsemikkel! Bælje! Snurrepiperi! Klyp!
3. May 2006, 15:00

Hmm. Dette har vi diskutert tidligere.
Det ER alkohol i Butterbear. Dette vet vi fordi Harry i HBP lurer på om det er noe mellom Ron og Hermione. Da kommer han frem til at han får vente og se hva som skjer under innvirkning av Butterbear på Slughorns julefest Wink

Dessuten er den følelsen som beskrives, at en litt kilen varme sprer seg utover i kroppen, noe som minner om den virkningen selv små mengder alkohol har Wizard 8

When you're standing at the crossroads,
Don't know which path to choose,
Let me come along.
Cause even if you are wrong...
I'll stand by you
4. May 2006, 21:42

Winky blir jo full, så det er noe alkohol i det. Harry (eller var det Ron eller Hermione) sier jo "Jamen, Butterbeer er jo ikke så sterkt da" og da svarer Dobby at det er sterkt for house-elves.

Dumbledore to Minerva McGonagall: "It's lucky it's dark. I haven't blushed so much since Madame Pomfrey told me she liked my new earmuffs."

Hermione:
"I hope you're pleased with yourselves. We could all have been killed - or worse, expelled."
7. May 2006, 08:48

Aldersgrensen på alkohol er den samme i England som den er i Norge på svak alkohol (opptil 13%), men på sprit, brennevin og likører (mm) så husker jeg ikke om det var 18/20/21. Lenge siden jeg var i England sist

Gi meg neste bok N
25. May 2006, 10:03

Alex Skrev:men jeg tror den kan samenliknes med Cider som det er 0,7 prosent alc i. den får alle barn som er over 9 år i norge lov å drikke av foreldrene.
Uhm, hvor har du hørt det? 9 år er da ingen aldersgrense for å drikke med foreldrenes tillatelse. Oppgi kilde, er du snill.

Lovdata.no - Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven): I denne lov brukes alkoholholdig drikk som fellesbetegnelse på drikker som inneholder mer enn 2,5 volumprosent alkohol, likevel slik at aldersgrensebestemmelsen i § 1-5 også får anvendelse på drikk mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.

Potions wear off. Spells can be broken. But the Dark Mark is forever.
¤S¤L¤Y¤T¤H¤E¤R¤I¤N¤
Gryffindor vs Slytherin ¤ The Daily Prophet
25. May 2006, 12:19

Jeg synes at Harry virker pussig vant til alkohol i HBP. Det kan hende det bare er noe jeg innbiller meg, men han tenker ikke akkurat "oj oj oj" når Slughorn vil gi ham vin (noe som skjer flere ganger) og det er sikkert noen andre ting også jeg ikke kommer på i farta. Vel, han er jo seksten så det er vel ikke noe veldig rart med det, men hei, vi har jo ikke hørt om noen fuktige fester, har vi vel? Hva er det egentlig som har foregått på Griffingstua når de feirer alle huscuppene de vinner...? Hm.

Hei sveis!
25. May 2006, 12:47

knaksje de drikker seg drita hele gjengen. på GoF filmen så det jo ut som at Nilus var drita! etter juleballet <3 klærne hang over skulder om jeg ikke husker helt feil!. han var drita og hadde pult<3

jeg vil gjerne få lov til å si et par ord. Og her kommer de: Dåsemikkel! Bælje! Snurrepiperi! Klyp!
25. May 2006, 15:58

Det var kun skoene som hang over skuldrene hans, Alex. Forøvrig er det veldig irriterende å lese (og ikke minst dårlig norsk å ha) "<3" etter annenhver setning..

Potions wear off. Spells can be broken. But the Dark Mark is forever.
¤S¤L¤Y¤T¤H¤E¤R¤I¤N¤
Gryffindor vs Slytherin ¤ The Daily Prophet
25. May 2006, 19:17

msjoplin Skrev:
Alex Skrev:men jeg tror den kan samenliknes med Cider som det er 0,7 prosent alc i. den får alle barn som er over 9 år i norge lov å drikke av foreldrene.
Uhm, hvor har du hørt det? 9 år er da ingen aldersgrense for å drikke med foreldrenes tillatelse. Oppgi kilde, er du snill.

Lovdata.no - Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven): I denne lov brukes alkoholholdig drikk som fellesbetegnelse på drikker som inneholder mer enn 2,5 volumprosent alkohol, likevel slik at aldersgrensebestemmelsen i § 1-5 også får anvendelse på drikk mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.
vel, alkoholfritt øl kan inneholde opp til 0,7 % og det finnes noe som heter barnecider og no som har 0,7 % og den kan barn drikke. Men eg har ikke hørt om at det er noen aldersgrense på det, og man trenger ikke foreldres tillatelse..

har dessverre ikke noen kilde på det, er så lenge siden eg fikk vite d liksom..

Klem fra Aillya=)
Post Reply 

Forumhopp: